Ewidencja odpadów

Opłata produktowa w kontekście zagospodarowania big bagów w firmie

„Co można zrobić z big bagami w firmie i czy można je odsprzedać?
Co wtedy z opłatą produktową?”

Poniższy artykuł powstał w odpowiedzi na wiele pytań, które otrzymaliśmy od Klientów. Dotyczyły przeważnie opłaty produktowej oraz big-bagów, które pozostają po transporcie półproduktów.
Niezaprzeczalnie, problem dalszego zagospodarowania różnego rodzaju opakowań, jest tematem budzącym w wielu przypadkach wątpliwości. Pytania zasadnicze, to:

  • kiedy stają się odpadem?
  • W jaki sposób je  zagospodarować, by pozostać w zgodzie z przepisami?
  • Jak jednocześnie wdrożyć rozwiązania realnie chroniące środowisko?

Jednym z zagadnień  tej kategorii, było skierowane do nas zapytanie: co można zrobić z big bagami w firmie i czy można je odsprzedać? 

Nazywane potocznie Big bagi lub bulk bagi, są opakowaniami zbiorczymi z tworzyw sztucznych. Stosuje się je dla różnego rodzaju towarów i odpadów, przeważnie sypkich. Posiadają formę worków o niewielkiej elastyczności i przekroju kwadratu w podstawie. Wybrane modele posiadają klapę zamykającą lub są otwarte, mogą posiadać spust denny, uszczelnienia i wzmocnienia dla materiałów wilgotnych. Ich pojemność standardowo stosowana, to 1 m3 lub 2 m3

Poniżej  przedstawiamy  możliwości zagospodarowania big bagów, które pozostają po rozpakowaniu zamówionych materiałów. Odpowiadamy jednocześnie na pytanie: co możemy z nimi zrobić, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

co dalej z big bagiem w firmie

Opłata produktowa – obowiązek rozliczania
i dalszy sposób zagospodarowania – czy możemy sprzedać używane big bagi?

Zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2013 o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi „opakowaniem jest wyrób, w tym wyrób bezzwrotny, wykonany z jakiegokolwiek materiału, przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych”.

Sprowadzając towar w opakowaniu, bądź samo opakowanie, mamy obowiązek rozliczenia ich w opłacie produktowej. 

Odpadem, opakowania stają się w momencie wypakowania zawartości – co nie zawsze następuję u wprowadzającego na rynek towar w opakowaniu. 

W odniesieniu do ‘ustawy opakowaniowej’ oraz przepisów dot. obrotu towarów i usług, możemy sprzedać tylko takie opakowania, które zakupiliśmy jako osobny produkt. Tzn. produkty wyodrębnione na fakturze: jak na przykład reklamówki jednorazowe,  euro-palety, skrzynie, big-bagi, itp. Traktujemy je wówczas jako towar.

To oznacza również, że nie  uwzględniamy tego rodzaju opakowań w opłacie produktowej, jak również opakowań zwrotnych- odsyłanych do dostawcy.

W sytuacji, w której opakowanie staje się odpadem, obowiązują przepisy Ustawy o odpadach.

Oznacza to, że wspomniane big- bagi, nawet jeśli są w stanie pozwalającym na odsprzedaż, ustawodawca traktuje je jako odpad opakowaniowy. Dlatego nie można ich odsprzedawać jako opakowanie (towar).
W dalszym procesie, należy postępować z nimi, jak z odpadami z tworzyw sztucznych.

Jak zagospodarować big bagi po rozpakowaniu towaru w firmie?

Ze względu na takie, a nie inne traktowanie ich przez ustawodawcę, mamy zdecydowanie ograniczone możliwości działań.

Pozostają nam zaledwie trzy sposoby zagospodarowania takich big bagów:

  1. Po pierwsze możemy użyć ich do przepakowywania – czyli użyć do zapakowania własnych wysyłek , dalej są wtedy opakowaniem, a nie odpadem, ale ich wprowadzenie na rynek należy uwzględnić w rozliczaniu opłaty produktowej.
  2. Drugą możliwością zgodną z ustawą, jest odsprzedaż odpadu – przekazanie ich na zasadzie tożsamej jak przekazanie złomu czy surowców wtórnych, z zastosowaniem całej procedury KPO.
  3.  Trzecią, najmniej korzystną dla przedsiębiorcy, jednak najczęściej występującą, jest procedura utylizacji wytwarzanych odpadów i poniesienie z tym związanych kosztów.

Kolejny raz okazuje się, że przepisy nie są życiowe i nie uwzględniają sytuacji, kiedy opakowania nadają się do ponownego użytku. Gdyby spełniały parametry i wymogi opakowań wprowadzanych na rynek po raz pierwszy, nie musielibyśmy traktować ich jako odpad. Mogłyby zostać przekazane jako produkt do ponownego użytku. Daleko szukać w tym „EKOLOGII”.
Miejmy nadzieję, że w sytuacji globalnej walki z tworzywami sztucznymi, takie głosy zostaną uwzględnione przy następnych zmianach w ustawie… 

Zachęcamy do zadawania pytań dotyczących tego tematu, jak również i innych powiązanych.  W związku z tym zapraszamy serdecznie do kontaktu oraz współpracy w rozwiązaniu problemów z opakowaniami i innymi odpadami. 

Odpowiedzialność za odpady niebezpieczne w nowej Ustawie o Odpadach

Jak poradzić sobie z nowym ustawodawstwem dot. odpowiedzialności za odpad aż do momentu jego przetworzenia?

Ostanie zmiany w przepisach w nowej Ustawie o Odpadach spowodowały sporą dozę niepewności wśród naszych klientów.  Spłynęło wiele zapytań o to, jak poradzić sobie z nowymi przepisami w momencie, gdy wytwórca odpadów jest odpowiedzialny za odpad aż do jego przetworzenia. Szczególne wątpliwości budzi odpowiedzialność za odpady niebezpieczne.

W art. 27 pkt 3b (rozdziału 9) Ustawy o Odpadach, rzeczywiście mówi się o ponoszeniu przez wytwórcę odpadu, odpowiedzialności za odpad wytworzony, aż do momentu jego końcowego zagospodarowania.

W rezultacie trudno się dziwić, że zapis, stanowiący tak duże rozszerzenie odpowiedzialności wytwórcy odpadu powoduje wątpliwości. Zarówno u naszych Klientów, jak i wszystkich posiadaczy odpadów, gospodarującymi odpadami niebezpiecznymi.
Oczywistym jest, że żaden wytwórca odpadów na dzień dzisiejszy nie jest w stanie śledzić całej ścieżki obiegu wytwarzanych przez siebie odpadów. Chociażby z uwagi na ochronę tajemnicy handlowej.

Dlatego w tym wpisie postaramy się wyjaśnić, jak poradzić sobie z zapisami w nowej ustawie o odpadach, kogo one dotyczą i jak rozumieć nowe przepisy.

Kogo dotyczą nowe przepisy o odpowiedzialności za odpady, aż do przetworzenia?

Najistotniejszą informacją dotycząca tego zagadnienia jest to, że w obecnym stanie prawnym, przepis ten dotyczy wyłącznie odpadów niebezpiecznych.  Będziemy jeszcze pisać o nich w kolejnych artykułach, natomiast np. o przeterminowanych produktach spożywczych, pisaliśmy  w jednym z poprzednich artykułów.

Co zrobić, jeśli jesteś wytwórcą odpadów niebezpiecznych i co mówi na ten temat nowa Ustawa o Odpadach?

Według naszej aktualnej wiedzy oraz na bazie zdobytego doświadczenia  zakładamy, że odpowiedzialność wytwórcy odpadów, będzie obejmowała działania prowadzone w zakresie:

  • posiadania wiedzy o ostatecznym procesie unieszkodliwienia/zagospodarowania;
  • rodzaju ( i lokalizacji) instalacji ostatecznej;
  • bieżącej kontroli uprawnień wszystkich podmiotów uczestniczących w obiegu danego rodzaju odpadu.

W praktyce wszystko wskazuje na to, że wytwórca odpadów niebezpiecznych, będzie występował do odbiorców odpadów z zapytaniem: komu odpad został przekazany, a następnie będzie musiał zweryfikować aktualność wpisów każdego z tych podmiotów w rejestrze BDO. Niewątpliwie taki zakres informacji należy zapewnić w całym obiegu odpadu .

Należy jeszcze dodać, kiedy powinna kończyć się odpowiedzialność wytwórcy odpadu niebezpiecznego. W przypadku przetwarzania odpadu przez różne instalacje i zróżnicowane procesy, powinno to nastąpić w momencie poddania tego odpadu kolejnym procesom. Takim, które przetwarzają odpad zmieniając jego klasyfikację (mieszanie różnych odpadów, w wyniku którego powstaje odpad o nowym, wspólnym kodzie).

Skąd potwierdzenie przetworzenia odpadu zmieniającego jego klasyfikację ?

Warto uwzględnić fakt, że potwierdzeniem takiego stanu rzeczy dla wytwórcy odpadu, będzie konieczność wglądu do posiadanych przez instalacje decyzji.
Pojawiły się już głosy sprzeciwu ze strony zbierających i przetwarzających, w odpowiedzi na pierwsze, kierowane przez wytwórców zapytania nt.

Niestety zakres tych pytań, niejednokrotnie przekracza kompetencje wytwórców. Nie mogą one dotyczyć warunków spełniania wymogów ustawowych przez posiadacza odpadów (np. w zakresie ppoz, czy monitoringu). Wytwórcy z kolei nie mogą żądać operatów ppoż od zbierającego odpad. Nadzór nad odpadem ograniczony jest wyłącznie do sprawdzenia czy kolejny posiadacz tego odpadu dysponuje właściwą decyzją administracyjną w obiegu prawnym. Nie dotyczy on spełniania przez posiadacza wymogów prawnych i prowadzenia działalności zgodnie z posiadanymi decyzjami – to kompetencje IOŚ.

 Dobrym rozwiązaniem byłoby zamieszczanie na stronach internetowych decyzji sektorowych. Przynajmniej tych w zakresie identyfikacji instalacji, rodzaju procesu i potwierdzenia zgody administracyjnej na realizację działań danego zakresu. Z kolei szczegóły technologiczne procesu powinny być ukryte.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w związku z tym procesem lub masz dodatkowe pytania, zapraszamy do kontaktu.

Jak postępować z odpadami organicznymi pochodzenia zwierzęcego i czym są odpady „kategorii III” ?

W niniejszym artykule odpowiadamy i wyjaśniamy:

  • jakie przepisy prawne obowiązują wytwórcę odpadów kat.III i jak zgodnie z prawem pozbyć się odpadów organicznych pochodzenia zwierzęcego
  • jak klasyfikować odpady organiczne
  • na czym polega proces przetwórstwa odpadów kat.III

 

Czy wiesz, że Sanepid podczas kontroli działalności gastronomicznej może zapytać Cię o to, co robisz z odpadami III kategorii? Warto dodać, że odpady gastronomiczne i pokonsumpcyjne nie są odpadami komunalnymi. Więc co należy z nimi zrobić i kto zajmuje się utylizacją odpadów pochodzenia zwierzęcego? 

Regulacja prawna

Zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, odpady komunalne to odpady powstające w gospodarstwach domowych, które nie zawierają odpadów niebezpiecznych. 

W Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. odpady niebezpieczne są nazywane odpadem III kategorii. Należą do nich m.in. przeterminowane produkty spożywcze, które mają w swoim składzie substancje pochodzenia zwierzęcego (np. mięso, wędliny, mleko, jogurty) lub żywność, która nie nadaje się do spożycia z powodu powstałych wad produkcyjnych lub problemów podczas pakowania. 

Odpady ulegające biodegradacji, ale bez zawartości białka zwierzęcego (odpady z przetwórstwa owocowo-warzywnego lub pochodzące z hurtowni owoców i warzyw) również kwalifikują się do materiału III kategorii. Zgodnie z prawem każdy zakład produkujący żywność, mleczarnia czy centrum logistyczne powinien rozpocząć współpracę z podmiotem uprawnionym do odbioru odpadów kat. III. ZEME specjalizuje się w odbiorze przeterminowanej żywności, transporcie i jej kompleksowym zagospodarowaniu.
Odpady pochodzenia zwierzęcego są przez nas odbierane w opakowaniach o pojemności 120 lub 240 l, w pojemnikach jednostkowych na paletach lub specjalistycznych kontenerach o parametrach dostosowanych do potrzeb Klientów.

Podobnie będzie w przypadku, gdy Twoja restauracja lub obiekt gastronomiczny zużywa duże ilości tłuszczu. Wtedy również należy skorzystać z usług profesjonalnej firmy, która zajmuje się utylizacją olejów. Sanepid podczas kontroli Twojej działalności gastronomicznej będzie wymagał przedstawienia podpisanej umowy z firmą utylizacyjną lub Kart Przekazania Odpadu, które są każdorazowo wydawane przy odbiorze pojemników z tłuszczem posmażalniczym. Więcej na temat dokumentów, które otrzymasz po odbiorze odpadów kat. III, pisaliśmy w tym artykule. 

Klasyfikacja materiału III kategorii 

Właściwa klasyfikacja odpadów organicznych pozwoli Ci uniknąć problemów podczas kontroli firmy. Każdy przekazywany odpad musi mieć odpowiednio dobrany kod, zgodny z Europejską Klasyfikacją Odpadów (EWC).  Kod odpadu w dużej mierze zależy od źródła powstawania odpadu, jego postaci i składu.

02 06 01 – odpady z przemysłu piekarniczego

02 05 01 – odpady z przemysłu mleczarskiego – jogurty, serki itp. 

16 03 80 – produkty spożywcze przeterminowane lub nieprzydatne do spożycia

Jak przebiega proces utylizacji żywności?

Odbierane przez uprawniony podmiot odpady pochodzenia zwierzęcego (UPPZ) na początku są rozpakowywane i poddawane procesowi pasteryzacji, który ma na celu zniszczenie i zahamowanie rozwoju drobnoustrojów znajdujących się w przeterminowanej żywności. Następnie odpady III kategorii trafiają do odpowiedniej instalacji przeznaczonej do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów.

W przypadku odpadów pochodzących z przetwórstwa owocowo-warzywnego, firma uprawniona do odbioru odpadów spożywczych, przekazuje je bezpośrednio do biogazowni. Jeśli odpady posiadają więcej celulozy, a więc słabiej się fermentują, wówczas trafiają do kompostowania. 

Podsumowując, odpady III kategorii należą do grupy specyficznych odpadów. Odprowadzanie ich leży w obowiązku każdego zakładu, sklepu lub punktu gastronomicznego. Firma ZEME oferuje zarówno odbiór przeterminowanej żywności,  jak również jej transport i kompleksowe zagospodarowanie na odpowiedniej instalacji. Każdy proces odbioru odpadów organicznych pochodzenia zwierzęcego odbywa się zgodnie z przepisami prawa i regulacjami sanitarno-epidemiologicznymi.  Wystawiamy potrzebne Państwu dokumenty oraz zapewniamy pełną kontrolę procesów.

Serdecznie zapraszamy do kontaktu!

+48 531 995 454
urszula.gluch@zeme.com.pl
www.zeme.com.pl

#odbiórOdpadów #odbiórSpożywki #utylizacjaPrzeterminowanejŻywności #odbiórKat.III #utylizacjaOdpadów #klasyfikacjaOdpadów #UPPZodbiórOdpadówPrzepisy

Krótki poradnik o odpadach do utylizacji

Klienci często zgłaszają się do nas z informacją, że “mają odpady do utylizacji”.
Z poniższego raportu dowiesz się:

  • jak pozbyć się takich odpadów w najbardziej opłacalny sposób
  • jaki kod odpadu wybrać
  • jakie dokumenty powinieneś otrzymać po odbiorze odpadów
  • kiedy pozbywasz się odpowiedzialności za wytworzony odpad
  • co grozi Ci za wyrzucanie odpadów pochodzących z działalności gospodarczej do odpadów komunalnych

Jak pozbyć się odpadów i nie zapłacić za to majątku

Firmy często w ramach prowadzonych przez siebie działań generują odpady. W zależności od rodzaju odpadu jest on surowcem wtórnym lub odpadem do utylizacji. Surowce wtórne to takie odpady, które można ponownie przetworzyć w nowe produkty. Odpady do utylizacji powinny być natomiast unieszkodliwione w wyspecjalizowanych instalacjach.

Zadaniem firmy jest: 1) pozbyć się odpadu zgodnie z prawem i 2) zrobić to w możliwie najtańszy sposób.

Pozbywając się odpadu, z góry zakładamy, że musimy za to zapłacić. Często okazuje się jednak, że generowany przez nas odpad, może być surowcem wtórnym, a co za tym idzie, możemy wręcz otrzymać za niego pieniądze. Wiele firm odpadowych specjalizuje się w konkretnych rodzajach odpadu. Jeśli trafisz do tego “właściwego” odbiorcy zwiększasz swoją szansę na otrzymanie zapłaty za swój odpad.

Wskazówka: rozmawiając z potencjalnym odbiorcą dokładnie określ jaki masz odpad (skład, pochodzenie), w jakiej ilości (kg lub tony) i jak go przechowujesz (kontener, pojemnik, luzem).

Wskazówka: szukaj firmy wyspecjalizowanej w Twoim rodzaju odpadów.

Jaki kod odpadu wybrać?

Odpowiednia klasyfikacja odpadu będzie ważna w przypadku kontroli Twojej firmy. Każdy przekazywany odpad musi mieć dobrany kod zgodny z EWC – europejską klasyfikacją odpadów.

Kod odpadu dobierany jest ze względu na:

  1. źródła powstawania odpadu
  2. postać i skład odpadu

Wskazówka: w wyborze odpowiedniego kodu powinien pomóc Ci twój odbiorca odpadów. Brak pomocy sygnalizuje niewielką wiedzę i niski poziom usług. W takim wypadku poszukaj kogoś lepszego – unikniesz problemów w przyszłości.

KPO – Karta Przekazania Odpadu

Po odbiorze odpadów przez odbiorcę, zgodnie z Ustawą o Odpadach, Twoja firma jako wytwórca odpadów ma obowiązek przygotować Kartę Przekazania Odpadu. Dobrą praktyką rynkową jest wystawianie tzw. KPO przez odbiorcę odpadu. Sprawdź z firmą, która Cię obsługuje jaką praktykę przyjęła w tym zakresie.

KPO jest istotnym dokumentem, ponieważ zwalnia Cię z odpowiedzialności za dalsze losy Twoich odpadów (w myśl nowej Ustawy o Odpadach nie dotyczy odpadów niebezpiecznych).

Wskazówka: upewnij się, że po odbiorze odpadów otrzymałeś podpisy Odbiorcy na KPO, że odbiorca posiada zezwolenie na transport i zbieranie odpadów, o tym właśnie kodzie.

Wyrzucanie odpadów z działalności gospodarczej do odpadów komunalnych

Częstą praktyką jest wyrzucanie odpadów powstających w działalności gospodarczej do odpadów komunalnych (tj. tych powstających z bytowania ludzi). Postępując w ten sposób ponosisz jednak ryzyko kary grzywny. Zauważamy coraz częstsze wizyty straży miejskiej u naszych Klientów (być może związane z “probudżetową” polityką instytucji państwowych). Straż często kontroluje pojemniki z odpadami komunalnymi i jeśli znajdzie w nich takie, które pochodzą z działalności gospodarczej (np. opakowanie tekturowe z logo Twojej firmy) może wymierzyć grzywnę.

Więcej na temat najnowszych przepisów dotyczących pozbywania się odpadów, pisaliśmy w poprzednim artykule, którego lekturę gorąco polecamy.

Wskazówka: nawet jeśli koszt utylizacji odpadów będzie podobny do tego, który poniósł byś wyrzucając je do śmieci komunalnych, zutylizuj je “zgodnie ze sztuką”. Oszczędzisz sobie stresu w trakcie kontroli, a także w wielu sytuacjach dasz ulgę środowisku (mniej odpadów trafi na wysypisko).

———————————————————————————————————————————————————————

Ty również szukasz firmy, która odbierze Twoje odpady i uporządkuje kwestie dokumentacji środowiskowej?
Skontaktuj się z nami – pomożemy, przeprowadzimy dla Ciebie audyt gospodarki odpadami i załatwimy Twoje formalności.
Zyskasz oszczędność czasu, wygodę, bezpieczeństwo prawne i do 48% oszczędności kosztów ponosznych na gospodarke odpadami!!

Dział Handlowy:
Bartłomiej Szwarzbach
bartlomiej.szwarzbach@zeme.com.pl
+48  690 886 806

Jak gospodarować odpadami, żeby uniknąć kar środowiskowych?

Prowadzisz lub pracujesz w firmie, która wytwarza odpady. Na Twojej głowie jest nie tylko pozbyć się ich z placu, ale zrobić to zgodnie z literą prawa i spełnić wszystkie wymogi formalne. Zastanawiasz się jak uniknąć kar środowiskowych gdy przepisy te stają się coraz trudniejsze do zrozumienia?

Dlatego właśnie powstał niniejszy artykuł – by pomóc Ci zrozumieć jakie obowiązki na Tobie ciążą i poznać rząd wielkości kar finansowych. 

Dodatkowo po serii pożarów składowisk odpadów, ustawodawca wyraźnie zaostrzył kary za ich niespełnienie. Warto się przed nimi zabezpieczyć, zanim do Twoich drzwi zapukają inspektorzy ochrony środowiska!

Przedstawione w artykule informacje wynikają wprost z ustawy o odpadach. Jeżeli chciałbyś zapoznać się z pełnym tekstem ustawy – znajdziesz go tutaj.

Poniżej wybrałem najistotniejsze z Twojego punktu widzenia zapisy i przełożyłem je na “ludzki” język:

1. Ewidencja odpadów

Jako Wytwórca odpadów masz obowiązek:

  • Wystawiać Karty Przekazania Odpadu (tzw. KPO), na której wskazujesz siebie jako Wytwórcę, podmiot Transportujący oraz Zbierający odpady.
    Karta taka może być przygotowana po każdym odbiorze, ale praktyką rynkową są miesięczne, zbiorcze KPO. Wpisujesz wtedy wagę zbiorczą ze wszystkich odbiorów w danym miesiącu.  Pamiętaj, że KPO wystawiane są odrębnie dla każdego kodu odpadów.Tutaj znajdziesz druk KPO.

Jeżeli generujesz do 100kg odpadów niebezpiecznych lub 5 ton odpadów przemysłowych (nie wliczając komunalnych) – Twoje obowiązki kończą się na przygotowaniu i gromadzeniu KPO.

  • Przygotowywać roczne sprawozdanie dla Marszałka – dotyczy to podmiotów, które generują powyżej 100kg odpadów niebezpiecznych (rozpoznajesz je po tym, że kod odpadu jest z “gwiazdką” – np. 20 01 23*).
  • Przygotować tzw. KEO – kartę ewidencji odpadu – w dokumencie tym wskazujesz w jakich ilościach powstał odpad i jak został przetworzony.

2. Każdy kto transportuje odpady powinien posiadać wpis do rejestru BDO w odpowiednim dziale.

  • Jego brak oznacza, że nie możesz transportować odpadów.
  • Wpis do rejestru wykonuje starosta.

Firmy które odbierają od Ciebie odpady zobowiązane są taki wpis posiadać. Ważne również, żeby nr wpisu do rejestru znalazł się w umowie o świadczeniu usług między Wami. Musi znaleźć się on na także na każdej fakturze (tak, za brak tego numeru ustawodawca również wymierza kary).

3. Minimalna kara za uchybienia w powyższych obowiązkach wzrosła x10 !

Przechodząc do części finansowej: Obecnie wynosi od 5000 zł do 1 000 000 zł w zależności od ilości i rodzaju odpadów oraz szkód, które dane uchybienie spowodowało.

Kary te, wymierza Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska.
Dodatkowo kontrole ad hoc przeprowadza również straż miejska sprawdzając np. czy odpady przemysłowe nie są wrzucane do odpadów komunalnych.

Podsumowując, gorąco zachęcam, aby przyjrzeć się kwestii uporządkowania dokumentów środowiskowych w Twojej Firmie. Jeśli potrzebujesz w tym wsparcia lub masz dodatkowe pytania wynikające ze specyfiki funkcjonowania Twojego biznesu –  zapraszamy do kontaktu. Od grudnia 2018 przerowadziliśmy już 64 takie audyty dokumentów odpadowych i możemy zrobić to również dla Ciebie. 

Jak wybrać dobrego odbiorcę odpadów (w 5 krokach)

Zastanawiasz się nad zmianą obecnego dostawcy, ale nie masz pewności w jaki sposób wybrać najlepszego odbiorcę odpadów?
W rozmowach z firmami wytwarzającymi odpady często słyszymy, że aktualna współpraca nie zadowala jednego z parametrów Klientów. Być może właśnie stoisz przed wyborem odbiorcy odpadów w Twojej firmie i zastanawiasz się jak znaleźć tego właściwego. Poniższy wpis ma na celu ułatwienie Ci tego procesu.

Powered by

VFE

Newsletter

Zapisz się do newslettera Zeme, a my zadbamy o comiesięczną aktualizację Twojej wiedzy w zakresie gospodarki odpadów.

Bądź na bieżąco z najistotniejszymi aktualizacjami prawnymi i newsami technologicznymi

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Zamów odbiór odpadów