Aktualności z Rynku Odpadów Przemysłowych

Kogo dotyczy rejestr w BDO ?

Producent opakowań, a wprowadzający na rynek – kogo dotyczy rejestr w BDO ?

W bieżącym artykule omówimy kwestię tego, kogo dotyczy rejestr w BDO. Wprowadzający na rynek opakowania czy producent opakowań, zobowiązany jest
do
posiadania wpisu w rejestrze BDO?

Poniżej  jedno z pytań, jakie otrzymaliśmy od Klienta:

Jeśli Firma A produkuje opakowania z tworzyw sztucznych na zlecenie firmy B, to czy firma B musi mieć wpis (przy założeniu, że na niektórych produktach jest logo firmy B)?

Zgłoszenie do Marszałka w sprawie wpisu do BDO

Często  mniejsze firmy produkcyjne, lub usługowe nie biorą pod uwagę, że są zobowiązane przez ustawę o odpadach do zgłoszenia się do rejestru BDO. W przypadku opisanym powyżej wszystko wskazuje na to, że każdy z wymienionych podmiotów musi takowy wpis posiadać. 

Zgodnie z ustawą o odpadach, rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami  (w skrócie BDO) prowadzą marszałkowie województw.

Dla firm posiadających koncesje i pozwolenia zintegrowane na wytwarzanie, czy zbieranie i przetwarzanie lub składowanie odpadów, marszałek z urzędu wprowadza wpisy do rejestru.

Wszystkie pozostałe działalności zobowiązane ustawą do posiadania tego wpisu, mają obowiązek zgłoszenia się do tego rejestru. 

Producent opakowań, czy wprowadzający na rynek ma zgłosić się do rejestru BDO ?

Wniosek o wpis  do tego rejestru muszą zgłosić marszałkowi, nie tylko podmioty wytwarzające, przetwarzające, transportujące i sprzedające odpady,
ale między innymi wszyscy przedsiębiorcy: 

  • wprowadzający na terytorium kraju produkty 
  • wprowadzający produkty w opakowaniach

Przez „wprowadzającego produkty w opakowaniach”, zgodnie z definicją ustawy należy rozumieć:
(…)przedsiębiorcę wykonującego działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu produktów w opakowaniach, w szczególności:

a) wprowadzającego do obrotu produkty w opakowaniach pod własnym oznaczeniem rozumianym jako znak towarowy, o którym mowa w art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (…) lub pod własnym imieniem i nazwiskiem lub nazwą, których wytworzenie zlecił innemu przedsiębiorcy,

b) pakującego produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę i wprowadzającego je do obrotu,

Zakładając,  że zarówno firma A – wprowadza produkty w opakowaniach, jak i B – wprowadza produkty na terytorium kraju,
obie
są zobowiązane do posiadania wpisu w rejestrze BDO.

Ustawa o odpadach przewiduje szereg wyłączeń, z którymi warto się zapoznać, ale dotyczą one bardzo specyficznych sytuacji. Mimo iż pytanie dotyczy samego wpisu do BDO, z kontekstu wynika brak współpracy z organizacją odzysku. Jednocześnie pokazuje potrzebę informacji w zakresie prawa zagospodarowania opakowań. Zobowiązuje nas ono do zadbania o opłatę produktową, a raczej o działania pozwalające na jej uniknięcie. Obowiązki wynikające z tzw. „ustawy produktowej”  w zakresie konsekwencji są jednymi z droższych dla firm.

Ponieważ temat jest szeroki i wymaga dokładniejszego omówienia chociażby aspektu samej opłaty produktowej –  rozwiniemy go w kolejnym artykule.

Zapraszamy serdecznie do śledzenia kolejnych publikacji, a także do kontaktu i współpracy w rozwiązaniu opisanych powyżej, jak również innych problemów z opakowaniami i innymi odpadami. 

Odbiór i utylizacja zużytych świetlówek

Świadczymy odbiór i utylizację zużytych, niepotłuczonych świetlówek.

Jeśli chcesz pozbyć się zużytych świetlówek  – mamy na nie sposób,  serdecznie zapraszamy do kontaktu!

Z ZEME odbiór i utylizacja zużytych świetlówek w najlepszych stawkach na rynku!

Ale UWAGA : oferta ważna tylko do 15.grudnia 2019 r – dlatego polecamy nie zwlekać z przedświątecznymi porządkami 🙂

Warunki odbioru oraz ofertę wstępną przedstawiamy poniżej:

odbiór zużytych świetlówek

Opłata produktowa w kontekście zagospodarowania big bagów w firmie

„Co można zrobić z big bagami w firmie i czy można je odsprzedać?
Co wtedy z opłatą produktową?”

Poniższy artykuł powstał w odpowiedzi na wiele pytań, które otrzymaliśmy od Klientów. Dotyczyły przeważnie opłaty produktowej oraz big-bagów, które pozostają po transporcie półproduktów.
Niezaprzeczalnie, problem dalszego zagospodarowania różnego rodzaju opakowań, jest tematem budzącym w wielu przypadkach wątpliwości. Pytania zasadnicze, to:

  • kiedy stają się odpadem?
  • W jaki sposób je  zagospodarować, by pozostać w zgodzie z przepisami?
  • Jak jednocześnie wdrożyć rozwiązania realnie chroniące środowisko?

Jednym z zagadnień  tej kategorii, było skierowane do nas zapytanie: co można zrobić z big bagami w firmie i czy można je odsprzedać? 

Nazywane potocznie Big bagi lub bulk bagi, są opakowaniami zbiorczymi z tworzyw sztucznych. Stosuje się je dla różnego rodzaju towarów i odpadów, przeważnie sypkich. Posiadają formę worków o niewielkiej elastyczności i przekroju kwadratu w podstawie. Wybrane modele posiadają klapę zamykającą lub są otwarte, mogą posiadać spust denny, uszczelnienia i wzmocnienia dla materiałów wilgotnych. Ich pojemność standardowo stosowana, to 1 m3 lub 2 m3

Poniżej  przedstawiamy  możliwości zagospodarowania big bagów, które pozostają po rozpakowaniu zamówionych materiałów. Odpowiadamy jednocześnie na pytanie: co możemy z nimi zrobić, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

co dalej z big bagiem w firmie

Opłata produktowa – obowiązek rozliczania
i dalszy sposób zagospodarowania – czy możemy sprzedać używane big bagi?

Zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2013 o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi „opakowaniem jest wyrób, w tym wyrób bezzwrotny, wykonany z jakiegokolwiek materiału, przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych”.

Sprowadzając towar w opakowaniu, bądź samo opakowanie, mamy obowiązek rozliczenia ich w opłacie produktowej. 

Odpadem, opakowania stają się w momencie wypakowania zawartości – co nie zawsze następuję u wprowadzającego na rynek towar w opakowaniu. 

W odniesieniu do ‘ustawy opakowaniowej’ oraz przepisów dot. obrotu towarów i usług, możemy sprzedać tylko takie opakowania, które zakupiliśmy jako osobny produkt. Tzn. produkty wyodrębnione na fakturze: jak na przykład reklamówki jednorazowe,  euro-palety, skrzynie, big-bagi, itp. Traktujemy je wówczas jako towar.

To oznacza również, że nie  uwzględniamy tego rodzaju opakowań w opłacie produktowej, jak również opakowań zwrotnych- odsyłanych do dostawcy.

W sytuacji, w której opakowanie staje się odpadem, obowiązują przepisy Ustawy o odpadach.

Oznacza to, że wspomniane big- bagi, nawet jeśli są w stanie pozwalającym na odsprzedaż, ustawodawca traktuje je jako odpad opakowaniowy. Dlatego nie można ich odsprzedawać jako opakowanie (towar).
W dalszym procesie, należy postępować z nimi, jak z odpadami z tworzyw sztucznych.

Jak zagospodarować big bagi po rozpakowaniu towaru w firmie?

Ze względu na takie, a nie inne traktowanie ich przez ustawodawcę, mamy zdecydowanie ograniczone możliwości działań.

Pozostają nam zaledwie trzy sposoby zagospodarowania takich big bagów:

  1. Po pierwsze możemy użyć ich do przepakowywania – czyli użyć do zapakowania własnych wysyłek , dalej są wtedy opakowaniem, a nie odpadem, ale ich wprowadzenie na rynek należy uwzględnić w rozliczaniu opłaty produktowej.
  2. Drugą możliwością zgodną z ustawą, jest odsprzedaż odpadu – przekazanie ich na zasadzie tożsamej jak przekazanie złomu czy surowców wtórnych, z zastosowaniem całej procedury KPO.
  3.  Trzecią, najmniej korzystną dla przedsiębiorcy, jednak najczęściej występującą, jest procedura utylizacji wytwarzanych odpadów i poniesienie z tym związanych kosztów.

Kolejny raz okazuje się, że przepisy nie są życiowe i nie uwzględniają sytuacji, kiedy opakowania nadają się do ponownego użytku. Gdyby spełniały parametry i wymogi opakowań wprowadzanych na rynek po raz pierwszy, nie musielibyśmy traktować ich jako odpad. Mogłyby zostać przekazane jako produkt do ponownego użytku. Daleko szukać w tym „EKOLOGII”.
Miejmy nadzieję, że w sytuacji globalnej walki z tworzywami sztucznymi, takie głosy zostaną uwzględnione przy następnych zmianach w ustawie… 

Zachęcamy do zadawania pytań dotyczących tego tematu, jak również i innych powiązanych.  W związku z tym zapraszamy serdecznie do kontaktu oraz współpracy w rozwiązaniu problemów z opakowaniami i innymi odpadami. 

Odpowiedzialność za odpady niebezpieczne w nowej Ustawie o Odpadach

Jak poradzić sobie z nowym ustawodawstwem dot. odpowiedzialności za odpad aż do momentu jego przetworzenia?

Ostanie zmiany w przepisach w nowej Ustawie o Odpadach spowodowały sporą dozę niepewności wśród naszych klientów.  Spłynęło wiele zapytań o to, jak poradzić sobie z nowymi przepisami w momencie, gdy wytwórca odpadów jest odpowiedzialny za odpad aż do jego przetworzenia. Szczególne wątpliwości budzi odpowiedzialność za odpady niebezpieczne.

W art. 27 pkt 3b (rozdziału 9) Ustawy o Odpadach, rzeczywiście mówi się o ponoszeniu przez wytwórcę odpadu, odpowiedzialności za odpad wytworzony, aż do momentu jego końcowego zagospodarowania.

W rezultacie trudno się dziwić, że zapis, stanowiący tak duże rozszerzenie odpowiedzialności wytwórcy odpadu powoduje wątpliwości. Zarówno u naszych Klientów, jak i wszystkich posiadaczy odpadów, gospodarującymi odpadami niebezpiecznymi.
Oczywistym jest, że żaden wytwórca odpadów na dzień dzisiejszy nie jest w stanie śledzić całej ścieżki obiegu wytwarzanych przez siebie odpadów. Chociażby z uwagi na ochronę tajemnicy handlowej.

Dlatego w tym wpisie postaramy się wyjaśnić, jak poradzić sobie z zapisami w nowej ustawie o odpadach, kogo one dotyczą i jak rozumieć nowe przepisy.

Kogo dotyczą nowe przepisy o odpowiedzialności za odpady, aż do przetworzenia?

Najistotniejszą informacją dotycząca tego zagadnienia jest to, że w obecnym stanie prawnym, przepis ten dotyczy wyłącznie odpadów niebezpiecznych.  Będziemy jeszcze pisać o nich w kolejnych artykułach, natomiast np. o przeterminowanych produktach spożywczych, pisaliśmy  w jednym z poprzednich artykułów.

Co zrobić, jeśli jesteś wytwórcą odpadów niebezpiecznych i co mówi na ten temat nowa Ustawa o Odpadach?

Według naszej aktualnej wiedzy oraz na bazie zdobytego doświadczenia  zakładamy, że odpowiedzialność wytwórcy odpadów, będzie obejmowała działania prowadzone w zakresie:

  • posiadania wiedzy o ostatecznym procesie unieszkodliwienia/zagospodarowania;
  • rodzaju ( i lokalizacji) instalacji ostatecznej;
  • bieżącej kontroli uprawnień wszystkich podmiotów uczestniczących w obiegu danego rodzaju odpadu.

W praktyce wszystko wskazuje na to, że wytwórca odpadów niebezpiecznych, będzie występował do odbiorców odpadów z zapytaniem: komu odpad został przekazany, a następnie będzie musiał zweryfikować aktualność wpisów każdego z tych podmiotów w rejestrze BDO. Niewątpliwie taki zakres informacji należy zapewnić w całym obiegu odpadu .

Należy jeszcze dodać, kiedy powinna kończyć się odpowiedzialność wytwórcy odpadu niebezpiecznego. W przypadku przetwarzania odpadu przez różne instalacje i zróżnicowane procesy, powinno to nastąpić w momencie poddania tego odpadu kolejnym procesom. Takim, które przetwarzają odpad zmieniając jego klasyfikację (mieszanie różnych odpadów, w wyniku którego powstaje odpad o nowym, wspólnym kodzie).

Skąd potwierdzenie przetworzenia odpadu zmieniającego jego klasyfikację ?

Warto uwzględnić fakt, że potwierdzeniem takiego stanu rzeczy dla wytwórcy odpadu, będzie konieczność wglądu do posiadanych przez instalacje decyzji.
Pojawiły się już głosy sprzeciwu ze strony zbierających i przetwarzających, w odpowiedzi na pierwsze, kierowane przez wytwórców zapytania nt.

Niestety zakres tych pytań, niejednokrotnie przekracza kompetencje wytwórców. Nie mogą one dotyczyć warunków spełniania wymogów ustawowych przez posiadacza odpadów (np. w zakresie ppoz, czy monitoringu). Wytwórcy z kolei nie mogą żądać operatów ppoż od zbierającego odpad. Nadzór nad odpadem ograniczony jest wyłącznie do sprawdzenia czy kolejny posiadacz tego odpadu dysponuje właściwą decyzją administracyjną w obiegu prawnym. Nie dotyczy on spełniania przez posiadacza wymogów prawnych i prowadzenia działalności zgodnie z posiadanymi decyzjami – to kompetencje IOŚ.

 Dobrym rozwiązaniem byłoby zamieszczanie na stronach internetowych decyzji sektorowych. Przynajmniej tych w zakresie identyfikacji instalacji, rodzaju procesu i potwierdzenia zgody administracyjnej na realizację działań danego zakresu. Z kolei szczegóły technologiczne procesu powinny być ukryte.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w związku z tym procesem lub masz dodatkowe pytania, zapraszamy do kontaktu.

ZEME wspiera ekologię i rewolucjonizuje rynek odpadów przemysłowych.

📢 ZEME pierwszą inwestycją zrealizowaną w programie Starter ‼️

ZEME jest polskim startupem na rynku odpadów przemysłowych – rewolucjonizuje go i wspiera ekologię.
Działalność firmy polega na cyfryzacji procesu odbioru odpadów. Tworząc algorytmy zapewnia odpadom najkrótszą drogę do ich ponownego przetworzenia w nowy produkt.

Po zaledwie 1,5 roku działalności, Firma odbiera odpady w 300 lokalizacjach – rynek prawdopodobnie dojrzał do zmian. Co więcej działania ZEME ograniczają emisję dwutlenku węgla. Zapewniają również, że część odpadów, która trafiała na składowiska lub „w ziemię”, jedzie od razu do przetworzenia.

ZEME jest także pierwszą inwestycją zrealizowaną w programie Starter, w ramach którego działa fundusz Ventures for Earth. Obydwie firmy wystąpiły na konferencji prasowej IMPACT w Krakowie,  22.maja 2019. Obecni byli na niej:  Premier, członkowie MPiT, MIiR, PFR, PFR Ventures i 5 funduszy inwestycyjnych PFR Ventures. O ZEME wypowiadał się jeden z Inwestorów Tomasz Popów.

Współzałożyciel ZEME, Kacper Adamowicz z branżą ochrony środowiska związany jest od 10 lat.
Budując ZEME połączył pracę ze swoją pasją: “kiedyś chciałem budować ekologiczne domki z gliny, miałem również hodowlę dżdżownic kalifornijskich w mieszkaniu. Rodzice nadal czasami mówią “Synu, inwestowaliśmy w Ciebie, a Ty teraz wozisz śmieci, babcia nadal chciałaby żebym pracował w banku” – śmieje się Kacper i po chwili dodaje “ja czuję akurat ten biznes, widzę w nim potencjał na zrobienie dużo dobrego dla świata przy okazji budowania wartościowej firmy”.

Przed ZEME duże wyzwanie, ale też duże możliwości. Machine learning, kamery z analityką obrazu, autonomiczne pojazdy – coś co 10 lat temu oglądaliśmy w filmach science fiction dziś nabiera w ZEME kształtów, które integruje te technologie i zasila je danymi, które firma zbiera od początków istnienia.

#GospodarkaOdpadow #Recycling #ObiegZamknietySurowcow #ZEME #OdbiorOdpadow #TomaszPopow #IMPACT #RSTSoftwareMasters #InnowacjeWGospodarceOdpadow

Opis Zeme (https://www.zeme.com.pl),
VFE (https://vfe.vc/)
Starter(https://pfrventures.pl/pl/fundusze/1/pfr-starter-fiz/)
Impact (https://impactcee.com/pl/start/)

Zapraszamy do śledzenia przebiegu konferencji i komentarzy prasowych. Dla ZEME to krok milowy w kierunku realizacji wyznaczonej misji.

Odbiór odpadów FOTELI KINOWYCH – premiera w repertuarze ZEME

ZEME odbiera najróżniejsze rodzaje odpadów, ale TAKIE smaczki trafiają się rzadko. Tym razem przedstawiamy odbiór odpadów foteli kinowych.

Zdarzają się w ZEME również odpady nietypowe, gabarytowe, a do tego z duszą i historią ❤  Odbiór odpadów foteli kinowych był jednym z nich.

Dlatego postanowiliśmy pochwalić się odbiorem tych wyjątkowych odpadów: 500 szt foteli kinowych z Nove Kino (Kino Wisła) !
Tło logistyczno-techniczne: podstawiliśmy 2 kontenery o pojemności 36 m.sześć. (tzw. KP 36 ), zapewniliśmy sprawną akcję, a klimat jej przebiegu można podziwiać na zdjęciach.

Dziękujemy za współpracę i zaufanie Nove Kino!

#OdbiórOdpadów #ZEME #Recycling #NoveKino #KontenerKP36 #OdzyskSurowcow

recykling tworzyw sztucznych recykling tworzyw sztucznychZEME odbiór odpadów odzysk tworzyw sztucznych odbiór odpadów

Posiadasz nietypowe odpady? interesuje Cię odbiór odpadów foteli lub innych nietypowych sprzętów? Skontaktuj się z nami!

Zapewnimy Twoim odpadom odpowiednie miejsce w obiegu zamkniętym surowców.

Niższa cena często oznacza, że Twoje odpady trafią niestety „w ziemię”. Ale nie zawsze. Jeśli powierzysz odpady rzetelnemu odbiorcy, który ma na uwadze nasze wspólne środowisko życia – trafią do przetworzenia, recyklingu, bezpiecznej utylizacji. Tak właśnie się dzieje gdy odpady odbiera od Ciebie ZEME Sp.z o.o.

Dzięki eksperckiej wiedzy, znajomości branży gospodarki odpadami jesteśmy w stanie nie tylko zapewnić najlepszy możliwy sposób zagospodarowania odpadów, ale także wygenerować realne oszczędności kosztów ponoszonych na gospodarkę odpadów.

Zapraszamy do zapoznania się z naszymi case study w zakładce referencje, gdzie na konkretnych przykładach przedstawiamy potwierdzone korzyści Klientów ze współpracy z nami.
Przekonaj się, że z odpowiednim partnerem biznesowym, gospodarka odpadami nie musi być uciążliwa.

Zachęcamy również do lektury pozostałych artykułów, szczególnie najnowszych dotyczących zmieniającego się prawa odpadowego.

Przeczytaj więcej nt. zamian w ustawie dotyczącej odpowiedzialności za odpoady niebezpieczne

Do wymogów związanych z BDO i wystawiania elektronicznego KPO – także jesteśmy przygotowani i zapewniamy pełne wsparcie w tej kwestii naszym Klientom.

Dlatego, zapraszamy do kontaktu. Zadzwoń – spróbujemy razem znaleźć najlepszy sposób zagospodarowania Twoich odpadów.

Powered by

VFE

Newsletter

Zapisz się do newslettera Zeme, a my zadbamy o comiesięczną aktualizację Twojej wiedzy w zakresie gospodarki odpadów.

Bądź na bieżąco z najistotniejszymi aktualizacjami prawnymi i newsami technologicznymi

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Zamów odbiór odpadów