Zmiany w prawie odpadowym

Odbiór odpadów organicznych czekają zmiany!

Zmiany dotyczące utylizacji żywności, oddawanej w kodzie 20 01 08 – odpady kuchenne ulegające biodegradacji.

Od 30.06.2020 odbiór odpadów organicznych z restauracji i szpitali będzie następował na nieco innych zasadach niż dotychczas. Zmiany dotyczą utylizacji żywności, a konkretniej – tej o kodzie 20 01 08, czyli odpadów kuchennych ulegających biodegradacji.

Firmy prywatne i działalności gospodarcze nie będą mogły oddawać odpadów organicznych w kodzie z grupy odpadów zbieranych selektywnie.
Na czym polega zmiana?

Od połowy tego roku odbiór odpadów spożywczych o kodzie 20 01 08  nie będzie świadczony  przez prywatnych odbiorców i przetwórców. Dlaczego? Ponieważ kod ten dotyczy odpadów klasyfikowanych  jako odpady kuchenne ulegające biodegradacji. Dokładna definicja odpadów z grupy 20 brzmi: Odpady komunalne segregowane i gromadzone selektywnie. A zatem prywatne firmy przetwarzające odpady, posiadające np. biogazownie, nie będą mogły ich odbierać.  Tę grupę odpadów odbierać będą tylko firmy komunalne, odbierające odpady z gospodarstw domowych itp. Przedsiębiorstwa nie mogą już zatem oddawać bioodpadów w kodzie 20 01 08. Z kolei prywatni przetwórcy tych odpadów, nie będą mogli odbierać odpadów klasyfikowanych w ww.kodzie.  Nie pozostawimy jednak Państwa z tą suchą informacją 🙂
Poniżej podajemy kody odpadów, w których firmy prywatne/działalności gospodarcze mogą pozbywać się odpadów spożywczych

Odpady dotychczas oddawane przez firmy pod kodem 20 01 08 powinny zostać przerejestrowane. Jak zareagować na tę zmianę?

Odbiór odpadów organicznych ze szpitali i restauracji dotychczas zgłaszany pod kodem 20 01 08 powinien teraz być zgłoszony pod innymi kodami. Należy zatem dokonać korekty wniosków zgłoszonych do Bazy Danych Odpadowych (BDO) i zawrzeć inne, odpowiednie kody.

Jako doświadczony odbiorca i przetwórca odpadów żywnościowych, przeterminowanych odpadów spożywczych, odbiorca zepsutego mięsa i innych przeterminowanych produktów spożywczych (w opakowaniach jednostkowych i bez), rekomendujemy jak następuje:

Kody odpadów organicznych odbieranych od przedsiębiorstw, pod którymi można zarejestrować wspomniane bioodpady:

  • Grupa: 02 02 – Odpady z przygotowania i przetwórstwa produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego:
    • 02 02 03 Surowce i produkty nienadające się do spożycia i przetwórstwa
  • Grupa: 02 03 – Odpady z przygotowania, przetwórstwa produktów i używek spożywczych oraz odpady pochodzenia roślinnego, w tym odpady z owoców, warzyw, produktów zbożowych, olejów jadalnych, kakao, kawy, herbaty oraz przygotowania i przetwórstwa tytoniu, drożdży i produkcji ekstraktów drożdżowych, przygotowywania i fermentacji melasy (z wyłączeniem 02 07)
    • 02 03 04 – Surowce i produkty nienadające się do spożycia i przetwórstwa
  • Tłuszcze posmażalnicze – zarówno roślinne jak i smalec cukierniczy – odbiór tych odpadów spożywczych następuje w kodzie 02 03 99. ZEME dokonując odbioru tych bioodpadów zapewnia beczki o pojemności 45 L – zapytaj o aktualną ofertę odbioru tłuszczy posmażalniczych 
  • Grupa: 02 06 – Odpady z przemysłu piekarniczego i cukierniczego
    • Surowce i produkty nieprzydatne do spożycia i przetwórstwa 02 06 01
    • Odpady konserwantów 02 06 02
    • Nieprzydatne do wykorzystania tłuszcze spożywcze 02 06 80
  • Grupa: 16 03 – Partie produktów nie odpowiadające wymaganiom oraz produkty przeterminowane lub nieprzydatne do użytku
    • 16 03 80 Produkty spożywcze przeterminowane lub nieprzydatne do spożycia

Warto zadbać, by utylizacja żywności pochodzących z Twojego biznesu/działalności gospodarczej następowała zgodnie z prawem i w bezpiecznych, higienicznych warunkach. W ten sposób nie tylko nie narażasz się na duże koszty związane z karami (które ostatnio gorliwie nakłada Sanepid..), ale również wykazujesz troskę o bezpieczne dla środowiska przetwórstwo/zagospodarowanie/ utylizację tych odpadów. Dlaczego? Otóż odpady pochodzące z działalności gospodarczej są znacznie bardziej jednolitym odpadem co pozwala skierować je od razu na wyspecjalizowaną linię w biogazowniach etc.

 

 

Kogo dotyczy rejestr w BDO ?

Producent opakowań, a wprowadzający na rynek – kogo dotyczy rejestr w BDO ?

W bieżącym artykule omówimy kwestię tego, kogo dotyczy rejestr w BDO. Wprowadzający na rynek opakowania czy producent opakowań, zobowiązany jest
do
posiadania wpisu w rejestrze BDO?

Poniżej  jedno z pytań, jakie otrzymaliśmy od Klienta:

Jeśli Firma A produkuje opakowania z tworzyw sztucznych na zlecenie firmy B, to czy firma B musi mieć wpis (przy założeniu, że na niektórych produktach jest logo firmy B)?

Zgłoszenie do Marszałka w sprawie wpisu do BDO

Często  mniejsze firmy produkcyjne, lub usługowe nie biorą pod uwagę, że są zobowiązane przez ustawę o odpadach do zgłoszenia się do rejestru BDO. W przypadku opisanym powyżej wszystko wskazuje na to, że każdy z wymienionych podmiotów musi takowy wpis posiadać. 

Zgodnie z ustawą o odpadach, rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami  (w skrócie BDO) prowadzą marszałkowie województw.

Dla firm posiadających koncesje i pozwolenia zintegrowane na wytwarzanie, czy zbieranie i przetwarzanie lub składowanie odpadów, marszałek z urzędu wprowadza wpisy do rejestru.

Wszystkie pozostałe działalności zobowiązane ustawą do posiadania tego wpisu, mają obowiązek zgłoszenia się do tego rejestru. 

Producent opakowań, czy wprowadzający na rynek ma zgłosić się do rejestru BDO ?

Wniosek o wpis  do tego rejestru muszą zgłosić marszałkowi, nie tylko podmioty wytwarzające, przetwarzające, transportujące i sprzedające odpady,
ale między innymi wszyscy przedsiębiorcy: 

  • wprowadzający na terytorium kraju produkty 
  • wprowadzający produkty w opakowaniach

Przez „wprowadzającego produkty w opakowaniach”, zgodnie z definicją ustawy należy rozumieć:
(…)przedsiębiorcę wykonującego działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu produktów w opakowaniach, w szczególności:

a) wprowadzającego do obrotu produkty w opakowaniach pod własnym oznaczeniem rozumianym jako znak towarowy, o którym mowa w art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (…) lub pod własnym imieniem i nazwiskiem lub nazwą, których wytworzenie zlecił innemu przedsiębiorcy,

b) pakującego produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę i wprowadzającego je do obrotu,

Zakładając,  że zarówno firma A – wprowadza produkty w opakowaniach, jak i B – wprowadza produkty na terytorium kraju,
obie
są zobowiązane do posiadania wpisu w rejestrze BDO.

Ustawa o odpadach przewiduje szereg wyłączeń, z którymi warto się zapoznać, ale dotyczą one bardzo specyficznych sytuacji. Mimo iż pytanie dotyczy samego wpisu do BDO, z kontekstu wynika brak współpracy z organizacją odzysku. Jednocześnie pokazuje potrzebę informacji w zakresie prawa zagospodarowania opakowań. Zobowiązuje nas ono do zadbania o opłatę produktową, a raczej o działania pozwalające na jej uniknięcie. Obowiązki wynikające z tzw. „ustawy produktowej”  w zakresie konsekwencji są jednymi z droższych dla firm.

Ponieważ temat jest szeroki i wymaga dokładniejszego omówienia chociażby aspektu samej opłaty produktowej –  rozwiniemy go w kolejnym artykule.

Zapraszamy serdecznie do śledzenia kolejnych publikacji, a także do kontaktu i współpracy w rozwiązaniu opisanych powyżej, jak również innych problemów z opakowaniami i innymi odpadami. 

Opłata produktowa w kontekście zagospodarowania big bagów w firmie

„Co można zrobić z big bagami w firmie i czy można je odsprzedać?
Co wtedy z opłatą produktową?”

Poniższy artykuł powstał w odpowiedzi na wiele pytań, które otrzymaliśmy od Klientów. Dotyczyły przeważnie opłaty produktowej oraz big-bagów, które pozostają po transporcie półproduktów.
Niezaprzeczalnie, problem dalszego zagospodarowania różnego rodzaju opakowań, jest tematem budzącym w wielu przypadkach wątpliwości. Pytania zasadnicze, to:

  • kiedy stają się odpadem?
  • W jaki sposób je  zagospodarować, by pozostać w zgodzie z przepisami?
  • Jak jednocześnie wdrożyć rozwiązania realnie chroniące środowisko?

Jednym z zagadnień  tej kategorii, było skierowane do nas zapytanie: co można zrobić z big bagami w firmie i czy można je odsprzedać? 

Nazywane potocznie Big bagi lub bulk bagi, są opakowaniami zbiorczymi z tworzyw sztucznych. Stosuje się je dla różnego rodzaju towarów i odpadów, przeważnie sypkich. Posiadają formę worków o niewielkiej elastyczności i przekroju kwadratu w podstawie. Wybrane modele posiadają klapę zamykającą lub są otwarte, mogą posiadać spust denny, uszczelnienia i wzmocnienia dla materiałów wilgotnych. Ich pojemność standardowo stosowana, to 1 m3 lub 2 m3

Poniżej  przedstawiamy  możliwości zagospodarowania big bagów, które pozostają po rozpakowaniu zamówionych materiałów. Odpowiadamy jednocześnie na pytanie: co możemy z nimi zrobić, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

co dalej z big bagiem w firmie

Opłata produktowa – obowiązek rozliczania
i dalszy sposób zagospodarowania – czy możemy sprzedać używane big bagi?

Zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2013 o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi „opakowaniem jest wyrób, w tym wyrób bezzwrotny, wykonany z jakiegokolwiek materiału, przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych”.

Sprowadzając towar w opakowaniu, bądź samo opakowanie, mamy obowiązek rozliczenia ich w opłacie produktowej. 

Odpadem, opakowania stają się w momencie wypakowania zawartości – co nie zawsze następuję u wprowadzającego na rynek towar w opakowaniu. 

W odniesieniu do ‘ustawy opakowaniowej’ oraz przepisów dot. obrotu towarów i usług, możemy sprzedać tylko takie opakowania, które zakupiliśmy jako osobny produkt. Tzn. produkty wyodrębnione na fakturze: jak na przykład reklamówki jednorazowe,  euro-palety, skrzynie, big-bagi, itp. Traktujemy je wówczas jako towar.

To oznacza również, że nie  uwzględniamy tego rodzaju opakowań w opłacie produktowej, jak również opakowań zwrotnych- odsyłanych do dostawcy.

W sytuacji, w której opakowanie staje się odpadem, obowiązują przepisy Ustawy o odpadach.

Oznacza to, że wspomniane big- bagi, nawet jeśli są w stanie pozwalającym na odsprzedaż, ustawodawca traktuje je jako odpad opakowaniowy. Dlatego nie można ich odsprzedawać jako opakowanie (towar).
W dalszym procesie, należy postępować z nimi, jak z odpadami z tworzyw sztucznych.

Jak zagospodarować big bagi po rozpakowaniu towaru w firmie?

Ze względu na takie, a nie inne traktowanie ich przez ustawodawcę, mamy zdecydowanie ograniczone możliwości działań.

Pozostają nam zaledwie trzy sposoby zagospodarowania takich big bagów:

  1. Po pierwsze możemy użyć ich do przepakowywania – czyli użyć do zapakowania własnych wysyłek , dalej są wtedy opakowaniem, a nie odpadem, ale ich wprowadzenie na rynek należy uwzględnić w rozliczaniu opłaty produktowej.
  2. Drugą możliwością zgodną z ustawą, jest odsprzedaż odpadu – przekazanie ich na zasadzie tożsamej jak przekazanie złomu czy surowców wtórnych, z zastosowaniem całej procedury KPO.
  3.  Trzecią, najmniej korzystną dla przedsiębiorcy, jednak najczęściej występującą, jest procedura utylizacji wytwarzanych odpadów i poniesienie z tym związanych kosztów.

Kolejny raz okazuje się, że przepisy nie są życiowe i nie uwzględniają sytuacji, kiedy opakowania nadają się do ponownego użytku. Gdyby spełniały parametry i wymogi opakowań wprowadzanych na rynek po raz pierwszy, nie musielibyśmy traktować ich jako odpad. Mogłyby zostać przekazane jako produkt do ponownego użytku. Daleko szukać w tym „EKOLOGII”.
Miejmy nadzieję, że w sytuacji globalnej walki z tworzywami sztucznymi, takie głosy zostaną uwzględnione przy następnych zmianach w ustawie… 

Zachęcamy do zadawania pytań dotyczących tego tematu, jak również i innych powiązanych.  W związku z tym zapraszamy serdecznie do kontaktu oraz współpracy w rozwiązaniu problemów z opakowaniami i innymi odpadami. 

Odpowiedzialność za odpady niebezpieczne w nowej Ustawie o Odpadach

Jak poradzić sobie z nowym ustawodawstwem dot. odpowiedzialności za odpad aż do momentu jego przetworzenia?

Ostanie zmiany w przepisach w nowej Ustawie o Odpadach spowodowały sporą dozę niepewności wśród naszych klientów.  Spłynęło wiele zapytań o to, jak poradzić sobie z nowymi przepisami w momencie, gdy wytwórca odpadów jest odpowiedzialny za odpad aż do jego przetworzenia. Szczególne wątpliwości budzi odpowiedzialność za odpady niebezpieczne.

W art. 27 pkt 3b (rozdziału 9) Ustawy o Odpadach, rzeczywiście mówi się o ponoszeniu przez wytwórcę odpadu, odpowiedzialności za odpad wytworzony, aż do momentu jego końcowego zagospodarowania.

W rezultacie trudno się dziwić, że zapis, stanowiący tak duże rozszerzenie odpowiedzialności wytwórcy odpadu powoduje wątpliwości. Zarówno u naszych Klientów, jak i wszystkich posiadaczy odpadów, gospodarującymi odpadami niebezpiecznymi.
Oczywistym jest, że żaden wytwórca odpadów na dzień dzisiejszy nie jest w stanie śledzić całej ścieżki obiegu wytwarzanych przez siebie odpadów. Chociażby z uwagi na ochronę tajemnicy handlowej.

Dlatego w tym wpisie postaramy się wyjaśnić, jak poradzić sobie z zapisami w nowej ustawie o odpadach, kogo one dotyczą i jak rozumieć nowe przepisy.

Kogo dotyczą nowe przepisy o odpowiedzialności za odpady, aż do przetworzenia?

Najistotniejszą informacją dotycząca tego zagadnienia jest to, że w obecnym stanie prawnym, przepis ten dotyczy wyłącznie odpadów niebezpiecznych.  Będziemy jeszcze pisać o nich w kolejnych artykułach, natomiast np. o przeterminowanych produktach spożywczych, pisaliśmy  w jednym z poprzednich artykułów.

Co zrobić, jeśli jesteś wytwórcą odpadów niebezpiecznych i co mówi na ten temat nowa Ustawa o Odpadach?

Według naszej aktualnej wiedzy oraz na bazie zdobytego doświadczenia  zakładamy, że odpowiedzialność wytwórcy odpadów, będzie obejmowała działania prowadzone w zakresie:

  • posiadania wiedzy o ostatecznym procesie unieszkodliwienia/zagospodarowania;
  • rodzaju ( i lokalizacji) instalacji ostatecznej;
  • bieżącej kontroli uprawnień wszystkich podmiotów uczestniczących w obiegu danego rodzaju odpadu.

W praktyce wszystko wskazuje na to, że wytwórca odpadów niebezpiecznych, będzie występował do odbiorców odpadów z zapytaniem: komu odpad został przekazany, a następnie będzie musiał zweryfikować aktualność wpisów każdego z tych podmiotów w rejestrze BDO. Niewątpliwie taki zakres informacji należy zapewnić w całym obiegu odpadu .

Należy jeszcze dodać, kiedy powinna kończyć się odpowiedzialność wytwórcy odpadu niebezpiecznego. W przypadku przetwarzania odpadu przez różne instalacje i zróżnicowane procesy, powinno to nastąpić w momencie poddania tego odpadu kolejnym procesom. Takim, które przetwarzają odpad zmieniając jego klasyfikację (mieszanie różnych odpadów, w wyniku którego powstaje odpad o nowym, wspólnym kodzie).

Skąd potwierdzenie przetworzenia odpadu zmieniającego jego klasyfikację ?

Warto uwzględnić fakt, że potwierdzeniem takiego stanu rzeczy dla wytwórcy odpadu, będzie konieczność wglądu do posiadanych przez instalacje decyzji.
Pojawiły się już głosy sprzeciwu ze strony zbierających i przetwarzających, w odpowiedzi na pierwsze, kierowane przez wytwórców zapytania nt.

Niestety zakres tych pytań, niejednokrotnie przekracza kompetencje wytwórców. Nie mogą one dotyczyć warunków spełniania wymogów ustawowych przez posiadacza odpadów (np. w zakresie ppoz, czy monitoringu). Wytwórcy z kolei nie mogą żądać operatów ppoż od zbierającego odpad. Nadzór nad odpadem ograniczony jest wyłącznie do sprawdzenia czy kolejny posiadacz tego odpadu dysponuje właściwą decyzją administracyjną w obiegu prawnym. Nie dotyczy on spełniania przez posiadacza wymogów prawnych i prowadzenia działalności zgodnie z posiadanymi decyzjami – to kompetencje IOŚ.

 Dobrym rozwiązaniem byłoby zamieszczanie na stronach internetowych decyzji sektorowych. Przynajmniej tych w zakresie identyfikacji instalacji, rodzaju procesu i potwierdzenia zgody administracyjnej na realizację działań danego zakresu. Z kolei szczegóły technologiczne procesu powinny być ukryte.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w związku z tym procesem lub masz dodatkowe pytania, zapraszamy do kontaktu.

Krótki poradnik o odpadach do utylizacji

Utylizacja odpadów w pigułce

Nasi Klienci często zgłaszają się do nas z problemem utylizacji odpadów.

Z poniższego raportu dowiesz się:

  • jak pozbyć się odpadów do utylizacji w najbardziej opłacalny sposób
  • jaki kod odpadu wybrać
  • jakie dokumenty powinieneś otrzymać po odbiorze odpadów do utylizacji
  • kiedy pozbywasz się odpowiedzialności za wytworzony odpad
  • co grozi Ci za wyrzucanie odpadów pochodzących z działalności gospodarczej do odpadów komunalnych

Utylizacja odpadów zgodna z prawem nie musi kosztować majątku

Firmy często w ramach prowadzonych przez siebie działań generują odpady. W zależności od rodzaju odpadu jest on surowcem wtórnym lub odpadem do utylizacji. Surowce wtórne to takie odpady, które można ponownie przetworzyć w nowe produkty. Odpady do utylizacji powinny być natomiast unieszkodliwione w wyspecjalizowanych instalacjach.

Zadaniem firmy jest: 1) pozbyć się odpadu zgodnie z prawem i 2) zrobić to w możliwie najtańszy sposób.

Pozbywając się odpadu, z góry zakładamy, że musimy za to zapłacić. Często okazuje się jednak, że generowany przez nas odpad, może być surowcem wtórnym, a co za tym idzie, możemy wręcz otrzymać za niego pieniądze. Wiele firm odpadowych specjalizuje się w konkretnych rodzajach odpadu. Jeśli trafisz do tego “właściwego” odbiorcy zwiększasz swoją szansę na otrzymanie zapłaty za swój odpad.

Wskazówka: rozmawiając z potencjalnym odbiorcą dokładnie określ jaki masz odpad (skład, pochodzenie), w jakiej ilości (kg lub tony) i jak go przechowujesz (kontener, pojemnik, luzem).

Wskazówka: szukaj firmy wyspecjalizowanej w Twoim rodzaju odpadów.

Utylizacja odpadów – jaki kod odpadu wybrać?

Odpowiednia klasyfikacja odpadu będzie ważna w przypadku kontroli Twojej firmy. Każdy przekazywany odpad musi mieć dobrany kod zgodny z EWC – europejską klasyfikacją odpadów.

Kod odpadu dobierany jest ze względu na:

  1. źródła powstawania odpadu
  2. postać i skład odpadu

Wskazówka: w wyborze odpowiedniego kodu powinien pomóc Ci twój odbiorca odpadów. Brak pomocy sygnalizuje niewielką wiedzę i niski poziom usług. W takim wypadku poszukaj kogoś lepszego – unikniesz problemów w przyszłości.

KPO – Karta Przekazania Odpadu

Po odbiorze odpadów przez odbiorcę, zgodnie z Ustawą o Odpadach, Twoja firma jako wytwórca odpadów ma obowiązek przygotować Kartę Przekazania Odpadu. Dobrą praktyką rynkową jest wystawianie tzw. KPO przez odbiorcę odpadu. Sprawdź z firmą, która Cię obsługuje jaką praktykę przyjęła w tym zakresie.

KPO jest istotnym dokumentem, ponieważ zwalnia Cię z odpowiedzialności za dalsze losy Twoich odpadów (w myśl nowej Ustawy o Odpadach nie dotyczy odpadów niebezpiecznych).

Wskazówka: upewnij się, że po odbiorze odpadów otrzymałeś podpisy Odbiorcy na KPO, że odbiorca posiada zezwolenie na transport i zbieranie odpadów, o tym właśnie kodzie.

Wyrzucanie odpadów z działalności gospodarczej do odpadów komunalnych, a przepisy dotyczące utylizacji odpadów

Częstą praktyką jest wyrzucanie odpadów powstających w działalności gospodarczej do odpadów komunalnych (tj. tych powstających z bytowania ludzi). Postępując w ten sposób ponosisz jednak ryzyko kary grzywny. Zauważamy coraz częstsze wizyty straży miejskiej u naszych Klientów (być może związane z “probudżetową” polityką instytucji państwowych). Straż często kontroluje pojemniki z odpadami komunalnymi i jeśli znajdzie w nich takie, które pochodzą z działalności gospodarczej (np. opakowanie tekturowe z logo Twojej firmy) może wymierzyć grzywnę.

Więcej na temat najnowszych przepisów dotyczących odbioru i utylizacji odpadów, pisaliśmy w poprzednim artykule, którego lekturę gorąco polecamy.

Wskazówka: nawet jeśli koszt utylizacji odpadów będzie podobny do tego, który poniósł byś wyrzucając je do śmieci komunalnych, zutylizuj je “zgodnie ze sztuką”. Oszczędzisz sobie stresu w trakcie kontroli, a także w wielu sytuacjach dasz ulgę środowisku (mniej odpadów trafi na wysypisko).

———————————————————————————————————————————————————————

Ty również szukasz firmy, która odbierze Twoje odpady i uporządkuje kwestie dokumentacji środowiskowej?
Skontaktuj się z nami – pomożemy, przeprowadzimy dla Ciebie audyt gospodarki odpadami i załatwimy Twoje formalności.
Zyskasz oszczędność czasu, wygodę, bezpieczeństwo prawne i do 48% oszczędności kosztów ponoszonych na gospodarkę odpadami!!

Dział Wsparcia Sprzedaży:
Urszula Zduńczuk
urszula.zdunczuk@zeme.com.pl
+48  517 113 236

Jak gospodarować odpadami, żeby uniknąć kar środowiskowych?

Prowadzisz lub pracujesz w firmie, która wytwarza odpady. Na Twojej głowie jest nie tylko pozbyć się ich z placu, ale zrobić to zgodnie z literą prawa i spełnić wszystkie wymogi formalne. Zastanawiasz się jak uniknąć kar środowiskowych gdy przepisy te stają się coraz trudniejsze do zrozumienia?

Dlatego właśnie powstał niniejszy artykuł – by pomóc Ci zrozumieć jakie obowiązki na Tobie ciążą i poznać rząd wielkości kar finansowych. 

Dodatkowo po serii pożarów składowisk odpadów, ustawodawca wyraźnie zaostrzył kary za ich niespełnienie. Warto się przed nimi zabezpieczyć, zanim do Twoich drzwi zapukają inspektorzy ochrony środowiska!

Przedstawione w artykule informacje wynikają wprost z ustawy o odpadach. Jeżeli chciałbyś zapoznać się z pełnym tekstem ustawy – znajdziesz go tutaj.

Poniżej wybrałem najistotniejsze z Twojego punktu widzenia zapisy i przełożyłem je na “ludzki” język:

1. Ewidencja odpadów

Jako Wytwórca odpadów masz obowiązek:

  • Wystawiać Karty Przekazania Odpadu (tzw. KPO), na której wskazujesz siebie jako Wytwórcę, podmiot Transportujący oraz Zbierający odpady.
    Karta taka może być przygotowana po każdym odbiorze, ale praktyką rynkową są miesięczne, zbiorcze KPO. Wpisujesz wtedy wagę zbiorczą ze wszystkich odbiorów w danym miesiącu.  Pamiętaj, że KPO wystawiane są odrębnie dla każdego kodu odpadów.Tutaj znajdziesz druk KPO.

Jeżeli generujesz do 100kg odpadów niebezpiecznych lub 5 ton odpadów przemysłowych (nie wliczając komunalnych) – Twoje obowiązki kończą się na przygotowaniu i gromadzeniu KPO.

  • Przygotowywać roczne sprawozdanie dla Marszałka – dotyczy to podmiotów, które generują powyżej 100kg odpadów niebezpiecznych (rozpoznajesz je po tym, że kod odpadu jest z “gwiazdką” – np. 20 01 23*).
  • Przygotować tzw. KEO – kartę ewidencji odpadu – w dokumencie tym wskazujesz w jakich ilościach powstał odpad i jak został przetworzony.

2. Każdy kto transportuje odpady powinien posiadać wpis do rejestru BDO w odpowiednim dziale.

  • Jego brak oznacza, że nie możesz transportować odpadów.
  • Wpis do rejestru wykonuje starosta.

Firmy które odbierają od Ciebie odpady zobowiązane są taki wpis posiadać. Ważne również, żeby nr wpisu do rejestru znalazł się w umowie o świadczeniu usług między Wami. Musi znaleźć się on na także na każdej fakturze (tak, za brak tego numeru ustawodawca również wymierza kary).

3. Minimalna kara za uchybienia w powyższych obowiązkach wzrosła x10 !

Przechodząc do części finansowej: Obecnie wynosi od 5000 zł do 1 000 000 zł w zależności od ilości i rodzaju odpadów oraz szkód, które dane uchybienie spowodowało.

Kary te, wymierza Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska.
Dodatkowo kontrole ad hoc przeprowadza również straż miejska sprawdzając np. czy odpady przemysłowe nie są wrzucane do odpadów komunalnych.

Podsumowując, gorąco zachęcam, aby przyjrzeć się kwestii uporządkowania dokumentów środowiskowych w Twojej Firmie. Jeśli potrzebujesz w tym wsparcia lub masz dodatkowe pytania wynikające ze specyfiki funkcjonowania Twojego biznesu –  zapraszamy do kontaktu. Od grudnia 2018 przerowadziliśmy już 64 takie audyty dokumentów odpadowych i możemy zrobić to również dla Ciebie. 

Początek 2019 w odpadach – czy będzie już tylko drożej?

zmianycenodpadow

31 Stycznia 2019 – wpisałem w Google hasło: “odpady opłaty”. Pojawiło się kilkaset artykułów o podwyżkach cen odpadów w całym kraju.

Temat podwyżek opłat za odpady jest bardzo “gorący”, wielu naszych Klientów, po lekturze tych artykułów zgłasza się do nas z pytaniami dotyczącymi wzrostu cen za odbiór odpadów.

Dlatego w poniższym artykule odpowiadamy na te, które padają najczęściej:

  1. Skąd biorą się te podwyżki? Czym są podyktowane?
  2. Czy spodziewać się dalszych podwyżek?
  3. Jak utrzymać koszty odpadów “w ryzach”?

Odpowiadamy po kolei na powyższe pytania.

dlaczego drożeje odbiór śmieci

 

1. Skąd biorą się te podwyżki? Czym są podyktowane?

W naszej opinii jest 6 powodów zmian cen odpadów:

  • Wzrost kosztów paliwa i pracy.
  • Spadki cen surowców podyktowane embargo Chin oraz koniunkturą na rynkach.
  • Zwiększenie kosztów stałych odbiorców związane z wymogami ustawodawcy (inwestycje w instalacje hydrantowe i monitoring online, kaucje odpadowe).
  • Zamknięcie się dużej liczby firm odpadowych z powodu wysokich kosztów inwestycji oraz trudności z przedłużeniem pozwoleń środowiskowych = spadek podaży usług zagospodarowania odpadów.
  • Ograniczone limity w instalacjach do przetwarzania odpadów. Każda instalacja (np. sortownia, zakład przetwarzania) ma określony limit roczny odpadów, które może przyjąć. W ostatnich latach z powodu wzrostu gospodarczego i dużej migracji (np. z Ukrainy) zwiększyła się ilość odpadów zarówno komunalnych, jak i przemysłowych. Nie poszło za tym zwiększenie limitu instalacji odpadowych. Pewnie nie ma na to wpływu fakt, że w województwach władze samorządowe (ponoszące koszt gospodarki odpadami) są z innej opcji politycznej niż władze wojewódzkie (wydające decyzje dot. limitów), ale nie rozmawiajmy o polityce 🙂
  • Efekt “histerii” firm odpadowych spowodowany nawałem wszystkich powyższych zmian, które zadziały się w ciągu zaledwie 12 miesięcy.

2. Czy spodziewać się dalszych podwyżek?

Punkt 1 pokazuje jak wiele “sił” oddziałuje na cenę odpadów, którą widzisz na fakturze. Nikt nie zagwarantuje kierunku w jakim pójdą ceny odpadów. W naszej opinii zmiany cen w 90% podyktowane są obiektywnymi czynnikami, a jedynie w 10% czynnikiem emocjonalnym i histerią odbiorców.

Najważniejsze kwestie, które będą nadal wpływały na ceny to:

  1. koszty transportu (paliwo + pensje)
  2. ceny surowców
  3. limity w instalacjach

Istotne jest, że ceny powoli zaczynają się stabilizować i powoli otwierają się (głównie za granicą) nowe instalacje do przetwarzania odpadów, które mają szansę “wchłonąć” nadpodaż surowca na rynku.

3. Jak utrzymać koszty odpadów “w ryzach”?

Być może to  najważniejsze pytanie dla Ciebie. Co zrobić żeby nie było drożej – a może nawet taniej?

  1. Przyjrzyj się wszystkim odpadom, za które płacisz. Skonsultuj ze swoim odbiorcą czy istnieje możliwość ich przetworzenia zamiast utylizacji?
    Być może jeśli zmienisz proces gromadzenia lub sortowania tych odpadów nabiorą one wartości?

    Możesz poprosić swojego odbiorcę o audyt Twojej gospodarki odpadowej – dobry fachowiec szybko dostrzeże takie możliwości.
  2. Przyjrzyj się sposobowi gromadzenia odpadów – być może masz miejsce na placu żeby zebrać ich więcej i tym samym zamówić większy (= bardziej wydajny ekonomicznie) transport? Transport jest zwykle największym kosztem w usłudze odbioru odpadów.
  3. Jeżeli płacisz np. za usługę odbioru kontenera, a możesz do gospodarki odpadami dedykować część etatu
    pomyśl np. o belowaniu odpadów (dotyczy konkretnych frakcji, nie wszystkie można belować).
    Odbiorca nie będzie musiał wstawiać kontenera (którego miesięczny koszt amortyzacji to 200-500 pln) i będzie odbierał jednym transportem więcej odpadów, co ponownie obniży koszt jednostkowy.
  4. Sprawdź czy Twoja firma płaci tzw. opłatę produktową, tj. opłatę za wprowadzanie produktów w opakowaniach na rynek. Jeśli tak- możesz znacznie obniżyć wysokość takiej opłaty uzyskując tzw. DPR (dokument potwierdzający recykling) lub DPO (dokument potwierdzający odzysk) od odbiorcy odpadów opakowaniowych.
  5. Koszt gospodarki odpadami to nie sama cena za odpad. To również koszt całego procesu – pracy ludzi, maszyn i urządzeń, etc.
    Dobra firma odpadowa może przeprowadzić dla Ciebie niezbędny audyt rozwiązań w Twojej firmie.
  6. Przyjrzyj się w jakich kodach oddajesz odpady. Czasami korekcja samego kodu przynosi wymierne oszczędności. Tu również przyda się wsparcie dobrego doradcy z firmy odpadowej.

 

Jeśli masz dodatkowe pytania, potrzebujesz dokumentu DPR/ DPO lub fachowego audytu odpadowego, dzięki któremu będziesz mógł spać spokojnie (nie martwiąc się o  kary środowiskowe) – zapraszamy do kontaktu!

Jak wybrać dobrego odbiorcę odpadów (w 5 krokach)

Zastanawiasz się nad zmianą obecnego dostawcy, ale nie masz pewności w jaki sposób wybrać najlepszego odbiorcę odpadów?
W rozmowach z firmami wytwarzającymi odpady często słyszymy, że aktualna współpraca nie zadowala jednego z parametrów Klientów. Być może właśnie stoisz przed wyborem odbiorcy odpadów w Twojej firmie i zastanawiasz się jak znaleźć tego właściwego. Poniższy wpis ma na celu ułatwienie Ci tego procesu.

Powered by

VFE

Newsletter

Zapisz się do newslettera Zeme, a my zadbamy o comiesięczną aktualizację Twojej wiedzy w zakresie gospodarki odpadów.

Bądź na bieżąco z najistotniejszymi aktualizacjami prawnymi i newsami technologicznymi

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Zamów odbiór odpadów