Jak wybrać dobrego odbiorcę odpadów (w 5 krokach)

jak-wybrac-odbiorce-odpadow-z-firmy.jpg

Autorem artykułu jest: ZEME Sp. z o.o. 

Zastanawiasz się nad zmianą obecnego dostawcy, ale nie masz pewności w jaki sposób wybrać najlepszego odbiorcę odpadów?

W rozmowach z firmami wytwarzającymi odpady często słyszymy, że aktualna współpraca nie zadowala jednego z parametrów Klientów. Być może właśnie stoisz przed wyborem odbiorcy odpadów w Twojej firmie i zastanawiasz się jak znaleźć tego właściwego. Poniższy wpis ma na celu ułatwienie Ci tego procesu.

Często poszukując odbiorcy odpadów zakładamy, że firma, która jest zlokalizowana najbliżej naszej firmy zaproponuje najlepsze warunki. Transport będzie najtańszy - przecież są za rogiem. W razie problemów zareagują szybko, bo mają najbliżej. I to może być prawdą, ale parametr bliskości bywa również mylny.

Poniżej proponujemy 5 parametrów, które należy wziąć pod uwagę. Do każdego z nich opisaliśmy krótką informację jak zweryfikować faktyczny poziom odbiorcy:

Obsługa i terminowość

W obecnym rynku pracy, gdy rąk do jej wykonywania stale brakuje i wszyscy mamy wypełniony kalendarz ostatnim czego sobie prawdopodobnie życzysz jest tracenie czasu na gospodarkę odpadami. Z założenia proces ten powinien zadziewać się przy Twoim minimalnym zaangażowaniu. W rozmowach z potencjalnym odbiorcą odpadów warto zorientować się (i potwierdzić to również zapisami w umowie):

Kto będzie osobą kontaktową dla Ciebie? Czy odbiorca posiada osobę dedykowaną do obsługi czy będzie to handlowiec, którego głównym zadaniem pozostaje pozyskanie nowych Klientów, a obsługa obecnych jest jego 2-gim lub 3-cim priorytetem.

Kto będzie wystawiał KPO (Kartę Przekazania Odpadu) - Ty czy odbiorca?

Jaki jest czas reakcji na zgłoszenie odbioru? W jakiej formie można go wykonać- online, sms, telefon, e-mail?

Ile aut ma odbiorca? Co w przypadku gdy zepsuje mu się auto?

Zezwolenia środowiskowe

Ostatnie wydarzenia związane z pożarami składowisk mocno zdenerwowały nasz rząd. Wynikiem tego są nowelizacje ustawy o odpadach oraz inspektoracie ochrony środowiska. Bezpośrednim efektem tych ustaw są wzmożone kompetencje osób kontrolujących i zdecydowanie jest to czas na weryfikację czy Twój odbiorca posiada niezbędne zezwolenia.

Sprawdź czy:

Umowa między Wami zawiera zapisy o odpowiedzialności za brak niezbędnych zezwoleń, wpisów do rejestru BDO, wpisu do rejestru GIOŚ (w przypadku niektórych odpadów), etc.

Uzyskaj kopie stosownych zezwoleń od odbiorcy. Będą one przydatne na bieżąco w razie kontroli.

Jednym z mniej oczywistych przykładów poprawy spełnienia wymogów środowiskowych z naszych realizacji jest sytuacja w której poprzedni odbiorca nakazał Klientowi wrzucanie końcówek po etykietach samoprzylepnych do odpadów komunalnych. Odbiorcy było to na rękę, ale jest niezgodne z ustawodawstwem i mogło zakończyć się nałożeniem kary. Przyjrzyj się czy któreś z Twoich odpadów przemysłowych trafiają do odpadów komunalnych. Sytuacja, w której odbiorca tak Ci doradził lub choćby wiedział o tym procesie jest “żółtą flagą” i sugeruje zmianę partnera.

Rozwiązania i kontenery

Proces gospodarowania odpadami powinien być ergonomiczny i ekonomicznie uzasadniony. Każdy odbiorca ma swój park sprzętowy oraz wiedzę na temat dostępnych rozwiązań. Jeżeli masz wątpliwości odnośnie kontenerów lub pojemników, z których korzystasz, możesz poprosić odbiorcę o propozycję alternatywy. Rzetelny podmiot dostarczy Ci analizę kosztów bezpośrednich (np. wynajem prasokontenera), ale też procesowych (czas pracy ludzi) w scenariuszu obecnym vs. potencjalnej zmiany.

Specjalizacja odpadowa

W poszukiwaniu najbardziej optymalnego zagospodarowania odpadów warto zwrócić się do podmiotu(-ów), które specjalizują się w danym rodzaju odpadów. Zwykle będą to podmioty posiadające własną instalację lub wieloletnie relacje z przetwórcami odpadu (np. huta lub papiernia). Wyzwaniem takiej polityki staje się późniejsze zarządzanie wieloma kontraktami z odbiorcami, ale przy bardzo dużych ilościach odpadów ta gra “jest warta świeczki”.

Warunki cenowe i ekonomia

Ostatnim punktem, teoretycznie najłatwiejszym jest CENA usług. Piszę “teoretycznie”, ponieważ na faktyczny wynik cenowy składają się wszystkie powyższe punkty, tj. stawki za odpady i usługę odbioru, Twoje koszty administracji i procesu (zamawianie odbiorów, przypominanie się w przypadku opóźnień, monit płatności od odbiorcy w przypadku sprzedaży surowców, koszt “fizycznego” procesu tj. dobór pojemników, ryzyko kar środowiskowych w przypadku braków w dokumentacji, etc.)

Z tym chciałbym Cię zostawić. Uwierz, że nie zawsze odbiorca “za płotem” jest tym najlepszym. Czas, który poświęcisz na decyzję na początku, zwróci się kilkukrotnie w trakcie współpracy.

Chcesz po drugiej stronie mieć partnera, który rozumie Twoje potrzeby? Zastanawiasz się jak wybrać dobrego odbiorcę, który “dowiezie” w trudnych momentach, takich jak audyt Twojej firmy lub nagły peak produkcyjny?

Życzymy udanych wyborów.