Odpowiedzialność za odpady niebezpieczne w nowej Ustawie o Odpadach

odpady_niebezpieczne.jpg

Autorem artykułu jest: Paweł Trzaska-Gerlecki

Jak poradzić sobie z nowym ustawodawstwem dot. odpowiedzialności za odpad aż do momentu jego przetworzenia?

Ostanie zmiany w przepisach w nowej Ustawie o Odpadach spowodowały sporą dozę niepewności wśród naszych klientów.  Spłynęło wiele zapytań o to, jak poradzić sobie z nowymi przepisami w momencie, gdy wytwórca odpadów jest odpowiedzialny za odpad aż do jego przetworzenia. Szczególne wątpliwości budzi odpowiedzialność za odpady niebezpieczne.

W art. 27 pkt 3b (rozdziału 9) Ustawy o Odpadach, rzeczywiście mówi się o ponoszeniu przez wytwórcę odpadu, odpowiedzialności za odpad wytworzony, aż do momentu jego końcowego zagospodarowania.

W rezultacie trudno się dziwić, że zapis, stanowiący tak duże rozszerzenie odpowiedzialności wytwórcy odpadu powoduje wątpliwości. Zarówno u naszych Klientów, jak i wszystkich posiadaczy odpadów, gospodarującymi odpadami niebezpiecznymi.

Oczywistym jest, że żaden wytwórca odpadów na dzień dzisiejszy nie jest w stanie śledzić całej ścieżki obiegu wytwarzanych przez siebie odpadów. Chociażby z uwagi na ochronę tajemnicy handlowej.

Dlatego w tym wpisie postaramy się wyjaśnić, jak poradzić sobie z zapisami w nowej ustawie o odpadach, kogo one dotyczą i jak rozumieć nowe przepisy.

Kogo dotyczą nowe przepisy o odpowiedzialności za odpady, aż do przetworzenia?

Najistotniejszą informacją dotycząca tego zagadnienia jest to, że w obecnym stanie prawnym, przepis ten dotyczy wyłącznie odpadów niebezpiecznych.  Będziemy jeszcze pisać o nich w kolejnych artykułach, natomiast np. o przeterminowanych produktach spożywczych, pisaliśmy  w jednym z poprzednich artykułów.

Co zrobić, jeśli jesteś wytwórcą odpadów niebezpiecznych i co mówi na ten temat nowa Ustawa o Odpadach?

Według naszej aktualnej wiedzy oraz na bazie zdobytego doświadczenia  zakładamy, że odpowiedzialność wytwórcy odpadów, będzie obejmowała działania prowadzone w zakresie:

posiadania wiedzy o ostatecznym procesie unieszkodliwienia/zagospodarowania;

rodzaju ( i lokalizacji) instalacji ostatecznej;

bieżącej kontroli uprawnień wszystkich podmiotów uczestniczących w obiegu danego rodzaju odpadu.

W praktyce wszystko wskazuje na to, że wytwórca odpadów niebezpiecznych, będzie występował do odbiorców odpadów z zapytaniem: komu odpad został przekazany, a następnie będzie musiał zweryfikować aktualność wpisów każdego z tych podmiotów w rejestrze BDO. Niewątpliwie taki zakres informacji należy zapewnić w całym obiegu odpadu .

Należy jeszcze dodać, kiedy powinna kończyć się odpowiedzialność wytwórcy odpadu niebezpiecznego. W przypadku przetwarzania odpadu przez różne instalacje i zróżnicowane procesy, powinno to nastąpić w momencie poddania tego odpadu kolejnym procesom. Takim, które przetwarzają odpad zmieniając jego klasyfikację (mieszanie różnych odpadów, w wyniku którego powstaje odpad o nowym, wspólnym kodzie).

Skąd potwierdzenie przetworzenia odpadu zmieniającego jego klasyfikację?

Warto uwzględnić fakt, że potwierdzeniem takiego stanu rzeczy dla wytwórcy odpadu, będzie konieczność wglądu do posiadanych przez instalacje decyzji.

Pojawiły się już głosy sprzeciwu ze strony zbierających i przetwarzających, w odpowiedzi na pierwsze, kierowane przez wytwórców zapytania nt.

Niestety zakres tych pytań, niejednokrotnie przekracza kompetencje wytwórców. Nie mogą one dotyczyć warunków spełniania wymogów ustawowych przez posiadacza odpadów (np. w zakresie ppoz, czy monitoringu). Wytwórcy z kolei nie mogą żądać operatów ppoż od zbierającego odpad. Nadzór nad odpadem ograniczony jest wyłącznie do sprawdzenia czy kolejny posiadacz tego odpadu dysponuje właściwą decyzją administracyjną w obiegu prawnym. Nie dotyczy on spełniania przez posiadacza wymogów prawnych i prowadzenia działalności zgodnie z posiadanymi decyzjami – to kompetencje IOŚ.

Dobrym rozwiązaniem byłoby zamieszczanie na stronach internetowych decyzji sektorowych. Przynajmniej tych w zakresie identyfikacji instalacji, rodzaju procesu i potwierdzenia zgody administracyjnej na realizację działań danego zakresu. Z kolei szczegóły technologiczne procesu powinny być ukryte.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w związku z tym procesem lub masz dodatkowe pytania, zapraszamy do kontaktu.