Chcesz usprawnić prowadzenie ewidencji, szybciej wystawiać KPO, zyskać lepszą, zautomatyzowaną obsługę wniosków odpadowych? Możesz w tym celu skorzystać z komercyjnych rozwiązań cyfrowych online, służących do wygodnego prowadzenia gospodarki odpadowej. Większość z nich jest płatna, ale niektóre, takie jak ZEME 360, są w wersji bazowej darmowe. Sprawdź, po które narzędzia dostępne na polskim rynku warto sięgnąć!
Dlaczego warto to zrobić? Przecież jest rządowa strona do obsługi BDO, na której każdy zarejestrowany podmiot i tak musi założyć konto. Czy warto dublować narzędzia?
Często odpowiedź brzmi: tak, bo użycie innych programów pozwoli ci:
uzyskać dostęp do dodatkowych funkcji, których nie ma (i prawdopodobnie nigdy nie będzie miało) rządowe rozwiązanie dla BDO, otrzymać większą kontrolę nad poprawnością dokumentów odpadowych umieszczanych w systemie, w szybszy sposób przeszkolić pracowników, dzięki bardziej intuicyjnym i przyjaznym interfejsom zewnętrznych programów, swobodnie skorzystać z ewidencji odpadów nie tylko na firmowym komputerze, ale też przez dowolną przeglądarkę lub na urządzeniu mobilnym czy w aplikacji,, jak również uzyskać wsparcie ekspertów z branży odpadowej, którzy dbają o aktualizacje, przygotowanie poradników oraz dostosowanie prawne swoich rozwiązań do bieżących wymogów ustawowych i rynkowych. W tym artykule zbieramy wszystkie najważniejsze, dostępne na polskim rynku narzędzia, dzięki którym zarządzanie odpadami w firmie będzie zdecydowanie prostsze i pełniejsze. 1. ZEME 360 ZEME 360 to intuicyjna i wielozadaniowa platforma do zarządzania odpadami, która w wielu swoich modułach stawia na automatyzację. Z jej pomocą można nie tylko przechowywać i wysyłać dokumenty, ale też dokonywać ich analiz oraz kontroli poprawności. To również wygodne narzędzie do komunikowania się z kontrahentami oraz pozyskiwania wiedzy o aktualnych cenach rynkowych odpadów. Jest to rozwiązanie bezpłatne w podstawowej wersji i obsługiwane w pełni online z poziomu przeglądarki – nie wymaga instalacji. W pełnym wdrożeniu rozwiązania pomagają eksperci. Interfejs jest skoncentrowany na prostocie obsługi powiązanej z dostępem do opcji niedostępnych standardowo w rządowym BDO. Czym się wyróżnia i jakie funkcje ma ZEME 360? Pełna integracja z BDO, w tym obsługa KPO zawierająca operacje masowe na KPO połączone z weryfikacją poprawności, Możliwość pracy z BDO nawet w momencie, gdy rządowe serwery są offline, Automatyczne tworzenie KEO na podstawie KPO, Jedyne na rynku rozwiązanie oferujące automatyzację wystawiania i obsługi wniosków o DPR, Dostęp do giełdy zleceń, dzięki której można pozyskać kontrahentów (odbiór odpadów) i dokonać rynkowej wyceny posiadanego odpadu, Tworzone na bieżąco indeksy cen makulatury, Zaprojektowana z myślą o użytkownikach baza wiedzy, dotycząca zarówno użytkowania systemu, jak i informacji prawnych, Szybki dostęp do narzędzia kontrolującego limity tonażowe z decyzji na wytwarzanie i zbieranie odpadów, Możliwość generowania statystyk, klarowny podgląd danych odpadowych oraz możliwość ich filtrowania i eksportu na potrzeby raportowania, Automatyczne generowanie sprawozdania rocznego, Ponadto: aplikacja mobilna dla transportujących. Kto może skorzystać z ZEME 360? Wytwarzający odpady, transportujący i odbierający, Małe, średnie i duże przedsiębiorstwa poszukujące kontrahentów, Doradcy środowiskowi (do obsługi swoich klientów), Firmy szukające jak największej liczby automatyzacji. ZEME 360 – cena: W wersji bazowej dostęp do ZEME 360 jest darmowy. Użytkownik może skorzystać z wielu funkcji, między innymi pełnego zarządzania i tworzenia kart KPO, obsługi zleceń odbioru odpadów, zarządzania flotą pojazdów i kierowcami, a także statystyk i zaawansowanych audytów BDO. Więcej informacji o bezpłatnych możliwościach ZEME 360 na stronie: https://zeme.com.pl/lp/price-list 2. EBDO i BDO KPO Exporter Opracowane przez firmę ITO Sp. z o.o. oprogramowanie to rozwiązanie modułowe. Funkcje można obsługiwać zarówno przez stronę internetową, jak i w odrębnej aplikacji dostępnej dla Microsoft Windows (od 7 SP1) oraz Windows Server (od 2008 R2 SP1). W zależności od potrzeb przedsiębiorca może rozszerzać swoją licencję, dokupując kolejne opcje (np. KPO, KEO, umowy, aplikacja stacjonarna) w rocznym abonamencie. Większość z nich jest limitowana do 50 miejsc prowadzenia działalności. Czym się wyróżnia i jakie funkcje ma EBDO? Automatyczne tworzenie ewidencji KEO oraz KEOK, Dostosowanie tabel KPO do własnych potrzeb, Wystawianie KPO i KPOK, Praca na określonych statusach KPO dla wielu numerów rejestrowych BDO jednocześnie, Możliwość generowania poświadczeń o równoważności POS (KZR ePOS), Wystawianie faktur, proform i ewidencjonowanie umów z kontrahentami (w tym kodów odpadów związanych z daną umową) dzięki osobnym modułom. Kto może skorzystać z EBDO? Wszyscy przedsiębiorcy wystawiający KPO oraz obsługujący KEO, Podmioty poszukujące rozwiązania do generowania poświadczeń KZR ePOS. Oprogramowanie jest dostępne również w pakiecie darmowym, z modułami online obejmującymi administrację, kontrahentów, leksykon oraz statystyki. Szerszą wersję można testować przez 14 dni po wypełnieniu formularza kontaktowego. EBDO i BDO KPO Exporter – cena: od ok. 180 zł za moduł / rocznie 3. Darsoft Darsoft to oprogramowanie do gospodarowania odpadami, które jest w pełni zintegrowane z BDO. Program wymaga instalacji na komputerze i nie jest dostępny z poziomu przeglądarki, działa na Windows 7 SP1, Windows 8 oraz Windows 10 (również 32-bitowych). Darsoft dzieli swoje oprogramowanie na kilka segmentów, a najbardziej wszechstronne to Ewidencja odpadów 2024 oraz jego tańsza wersja z dopiskiem „Mała firma”. W podstawowym rozwiązaniu użytkownik ma możliwość zakupu licencji, którą może rozbudować o kolejne moduły, w tym np. fakturowanie. Licencja pozwala na korzystanie z oprogramowania na dwóch stanowiskach, a rozszerzenie do maksymalnie 20 stanowisk można nabyć za dodatkową opłatą. Czym się wyróżnia i jakie funkcje ma Ewidencja odpadów 2024? Obsługa BDO (w tym KPO, KEO, KEOK, KPOK oraz formularze przyjęcia odpadów metali), Sprawdzanie białej księgi przedsiębiorców, Automatyzacja w obrębie ewidencji odpadów oraz zużytego sprzętu, Integracja z systemem COMARCH OPT!MA, SubiektGT oraz danymi flotowymi z Orlen i Shell, Generowanie rocznych i półrocznych sprawozdań o odpadach, Obsługa dokumentacji magazynowej WZ i PZ. Kto może skorzystać z oprogramowania Darsoft? Zakres odbiorców jest szeroki, Darsoft przygotował program ogólny „Ewidencja odpadów 2024” oraz kilka specjalistycznych, obsługujących podmioty dedykowane: skupy surowców wtórnych, zakłady przetwórstwa zużytego sprzętu, zbierających zużyty sprzęt, stacje demontażu pojazdów, wystawiających zaświadczenia o przyjęciu pojazdów, naliczających opłaty za korzystanie ze środowiska. Nie wszystkie edycje oprogramowania są obecnie dostępne do zakupu online, w celu dostępności i aktualizacji warto skontaktować się bezpośrednio z producentem. Ponadto Ewidencja odpadów 2024 jest dostępna do pobrania w wersji demo. Darsoft – cena: od 400 zł 4. Eko-Soft Firma Eko-Soft opracowała dwa programy: „Ewidencja odpadów” oraz „Opłaty środowiskowe”. Pierwszy z nich jest tym, który powinien zainteresować podmioty mające obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów. Program działa w systemie Microsoft Windows 2000/XP/Vista/7/8/10 i jest stale aktualizowany. Po wykupieniu licencji przez 12 miesięcy otrzymuje się dostęp do wsparcia i aktualizacji, po upływie tego okresu przedłużenie dostępu do nowości i supportu wynosi 70% bazowej kwoty. Czym się wyróżnia i jakie funkcje ma Eko-Soft Ewidencja odpadów? Integracja z BDO wraz z obsługą KPO i KPOK, Szybkie powielanie już istniejących kart, obsługa grupowa oraz rozbudowane możliwości filtrowania KPO, eksport danych do plików Excela, wysyłka sprawozdań o odpadach w BDO, generowane automatycznie statystyki dotyczące odpadów oraz kontrahentów. Kto może skorzystać z „Ewidencji odpadów” oraz „Opłat środowiskowych”? Ewidencja odpadów – kompleksowe rozwiązanie dla gospodarujących odpadami, oczekujących integracji z BDO, Opłaty środowiskowe – uproszczenie opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska w obrębie modułów „pojazdy”, kotły (ryczałt i wskaźniki), emisja technologiczna, klimatyzacja, przeładunek benzyn oraz chów i hodowla drobiu. Oba programy można przetestować w wersji demo po wypełnieniu formularza na stronie. Eko-Soft – cena: 120-360 zł netto za moduł z aktualizacją na 12 miesięcy (1 stanowisko) 5. BDO manager BDO manager to aplikacja obsługiwana z poziomu przeglądarki internetowej. Skorzystać z niej można zarówno z komputera stacjonarnego, jak i na urządzeniach mobilnych. Dostęp wymaga wykupienia miesięcznej subskrypcji, oferowane są trzy moduły: przekazujący / przejmujący, transportujący, przekazujący/transportujący/przejmujący. Głównym założeniem aplikacji jest poprawa ergonomii obsługi BDO, w tym poprawienie procesów, automatyczne wypełnianie formularzy oraz dostarczanie powiadomień o statusach. Czym się wyróżnia i jakie funkcje ma BDO manager? Nacisk na ergonomiczność, w tym układ i wielkość przycisków oraz czcionek, Informowanie o zmianie statusów kart odpadów, Możliwość korzystania niezależnie od systemu operacyjnego (od Linuksa po iOS lub Android), Szybkie ponawianie kart, Automatyzacja w wypełnianiu formularzy na podstawie danych dostępnych w bazie Zatwierdzanie transportów oraz grupowe pobieranie KPO, Automatyczne tworzenie wpisów w KEO (dodatkowo płatne na podstawie indywidualnej wyceny), Monitorowanie gospodarki odpadami poprzez raporty KEO. Kto może skorzystać z BDO manager? Oprogramowanie jest dedykowane dla przedsiębiorców chcących zwiększyć możliwości obsługi BDO w porównaniu do rządowej strony, jak również uzyskać bardziej intuicyjną obsługę KPO/KEO. Wszyscy nowi użytkownicy przez pierwsze 30 dni mają możliwość korzystania z pełnej wersji BDO manager za darmo. BDO manager – cena: 25-35 zł miesięcznie w zależności od pakietu 6. Twoje BDO Idea działania rozwiązania Twoje BDO jest nieco odmienna – nie jest to osobny program instalowany na komputerze lub cała platforma dostępna online, a wtyczka do przeglądarki. Jej zadaniem jest „dołożenie” funkcji poprawiających korzystanie z rządowego systemu BDO, bezpośrednio po zalogowaniu do niego. Rozszerzenie można zainstalować w dwóch przeglądarkach internetowych: Google Chrome oraz Microsoft Edge. Samo pobranie rozszerzenia jest darmowe. Czym się wyróżnia i jakie funkcje ma Twoje BDO? Możliwość tworzenia list ulubionych kodów odpadu, partnerów biznesowych oraz środków transportu, Zapisywanie dowolnego wpisu KEO oraz KPO jako szablon, Automatyzacja ewidencji odpadów na podstawie statusów kart, Dodatkowy panel szybkiej nawigacji w BDO oraz liczne usprawnienia interfejsu, Operacje na wielu KPO jednocześnie, Rozszerzenie widoku listy KPO o masę odpadów, dane transportującego oraz informacje dodatkowe. Kto może skorzystać z Twoje BDO? Podmioty, które aktywnie korzystają z rządowego systemu BDO i chcą uzyskać automatyzację KPO i KEO bez instalacji oprogramowania i wdrażania obsługi zewnętrznej platformy. Twoje BDO – cena: wycena indywidualna od 100 zł (małe podmioty) do kilku tysięcy rocznie (korporacje) 7. SOTEKO SOTEKO to program zaliczany do grupy ERP/TMS+ i posiadający pełną integrację z BDO. Jest to zaawansowane rozwiązanie wymagające kompleksowego wdrożenia, w tym dające możliwość integracji z już posiadanym oprogramowaniem do fakturowania i obsługi magazynu. SOTEKO wyróżnia się rozbudowaną architekturą systemową, na którą składa się 15 modułów w centralnej aplikacji (instalowanej na komputerze) oraz dodatkowe aplikacje mobilne (Android) i obsługiwane przez przeglądarkę internetową. Czym się wyróżnia i jakie funkcje ma SOTEKO? Rozwiązanie zapewnia pełne połączenie z BDO, Integracje z dostawcami rozwiązań GPS, GSM i RFID (w tym monitorowanie pojazdów komunalnych) oraz terminalami wagowymi, paliwowymi, giełdami transportowymi i kartami paliwowymi, Szeroka integracja z ERP, w tym Comarch ERP Optima, Asseco Wapro, SAP Business One i inne, Harmonogramowanie oraz optymalizacja trasówki, Rozliczenia z gminami na podstawie raportów, generowanie faktur masowych do rozliczeń z podmiotami gospodarczymi, Yard management system (zarządzanie ruchem na placu) z autoawizacją, Monitoring realizacji zleceń w czasie rzeczywistym oraz automatyzacja rozliczeń z kontrahentami. Kto może skorzystać z SOTEKO? Oprogramowanie dla wytwarzających odpady, transportujących oraz unieszkodliwiających (RIPOK, segregacja, składowanie), Program zawiera szereg dodatkowych usprawnień opracowanych z myślą o transportujących odpady, Rozwiązanie zbudowane z myślą o dużych przedsiębiorstwach. Zamówienie dema jest możliwe po kontakcie telefonicznym lub wypełnieniu formularza online. Soteko – cena: wycena indywidualna po kontakcie telefonicznym 8. Ekostrateg https://ekostrateg.com/przedsiebiorstwa/ Ekostrateg dostarcza wiele różnych rozwiązań, głównie z zakresu raportowania wskaźników ESG odnoszących się do danych środowiskowych. Wśród oferowanych aplikacji jest dostępna e-usługa „Ekostrateg Zarządzanie Gospodarką Odpadami”. To rozwiązanie online skoncentrowane na wygodzie obsługi BDO oraz bezpieczeństwie danych. Dostęp do usług jest możliwy po rejestracji. Czym się wyróżnia i jakie funkcje ma Zarządzanie Gospodarką Odpadami? Rejestrowanie danych BDO nawet w momencie niedostępności usługi po stronie serwerów rządowych (backup danych), Zarządzanie rolami i uprawnieniami wielu użytkowników mających dostęp do e-usługi, Monitorowanie ilości odpadów w kontekście limitów rocznych, Automatyzacja KPO i KEO, Możliwość generowania raportów wraz z eksportem do Excela. Kto może skorzystać z e-usługi Zarządzanie Gospodarką Odpadami? Podmioty poszukujące aplikacji online do obsługi BDO z prostą automatyzacją. Oprócz tego modułu dobrym uzupełnieniem może być np. Ekomapa (dostęp do danych z zakresu ochrony środowiska w formie mapy) lub Ekowiedza (baza wiedzy z ponad 550 interpretacjami prawniczymi). Ekostrateg – cena: wycena indywidualna po 21-dniowym okresie testowym 9. BDO System BDO System to rozwiązanie skupiające się na wygodnych aplikacjach mobilnych, osobnej dla dla przekazujących odpady i transportujących. Aplikacja dla przekazujących jest bezpłatna, a dla transportujących wymagane jest podpisanie umowy – opłata różni się w zależności od estymowanych operacji w skali miesiąca. Obecnie oprogramowanie działa tylko na systemach Android, aczkolwiek twórcy zapowiedzieli przygotowanie odpowiedników dla iOS. Czym się wyróżnia i jakie funkcje ma BDO System? Budowanie wykazu KPO z podziałem na statusy, Szybkie generowanie dokumentów przewozowych, Tablica zadań ułatwiająca pracę z BDO, również dzięki systemowi powiadomień, Interfejs użytkownika skupiający się na wygodnym przekazywaniu, odbieraniu oraz wyszukiwaniu kart, Aplikacje mobilne dla transportującego i przekazującego odpady, panel online dla zarządzania kartami (bez konieczności instalacji), Dodatkowa usługa opracowania sprawozdania rocznego (cena zależna od liczby KPO). Kto może skorzystać z BDO System? Użytkownicy przekazujący odpady, Podmioty zajmujące się transportem odpadów. Nowi klienci otrzymują przez 30 dni bezpłatny dostęp do aplikacji transportowej i panelu. BDO System – cena: cennik załączany jest indywidualnie do każdej umowy 10. RLGSOFT Oprogramowanie online RLGSOFT to usługa pozwalająca na działania w obrębie systemu BDO bez logowania się do rządowej usługi. Można z jej pomocą prowadzić ewidencję odpadową, w tym potwierdzać KPO. Dostęp do usługi jest płatny, rozliczany w ramach jednej, płaskiej stawki miesięcznej. RLGSOFT działa w pełni online, podczas pierwszej konfiguracji jest konieczne podanie jedynie klucza API dla BDO. System oferuje bardzo przystępną szatą graficzną, a przed rejestracją użytkownik ma możliwość odbycia bezpłatnej konsultacji związanych z możliwością wdrożenia rozwiązania w firmie. Czym się wyróżnia i jakie funkcje ma RLGSOFT? Szybkie generowanie KPO, Automatyczne generowanie KEO na podstawie KPO, Masowe pobieranie kart, Możliwość generowania zbiorczych raportów w formacie XLS i PDF, Generowanie sprawozdań rocznych na podstawie ewidencji. Kto może skorzystać z RLGSOFT? Podmioty poszukujące prostego i intuicyjnego narzędzia online do wygodnego zarządzania KPO i KEO. Na start oferowana jest 7-dniowa wersja próbna, w której użytkownik może bezpłatnie korzystać ze wszystkich funkcji systemu. RLGSOFT – cena: od 199 zł miesięcznie (do 100 kart KPO) Najlepsze funkcje w oprogramowaniu do ewidencjonowania odpadami Nie ma na rynku oprogramowania, które zaspokoiłoby już na starcie wszystkie potrzeby każdego klienta – wynika to między innymi ze zróżnicowania branży, dużej zmienności rynkowej (zależnej również od intensywnie wdrażanych przepisów) oraz tego, że część producentów specjalizuje się w dość wąskich obszarach zastosowań. Jest jednak kilka funkcji, które w znaczący sposób wyróżniają się i na które warto zwrócić uwagę: Prosta nakładka rozszerzająca oryginalny interfejs rządowego BDO, to świetny pomysł dla mikroprzedsiębiorców (Twoje BDO) Aplikacja mobilna przeznaczona tylko i wyłącznie dla transportujących odpady i połączona z resztą bazy danych (BDO System, ZEME 360) Bardzo szerokie i zaawansowane integracje zarówno z ERP, jak i budowane pod kątem flotowym (SOTEKO), Automatyzacja wysyłki poprawnych wniosków DPR kilkoma kliknięciami (ZEME 360), Generowanie poświadczeń KZR (EBDO), Dostęp do giełdy odpadów z wyceną rynkową i szybkim znalezieniem odbiorców (ZEME 360). Poza powyższymi cechami dobrze jest też zwrócić uwagę na dostępność dokumentacji, poradników, bazy wiedzy, webinarów i konsultacji, dzięki którym wdrożenie usługi może okazać się o wiele szybsze. Darmowe i płatne rozwiązania do ewidencjonowania odpadów online. Czy warto?
Spora część z prezentowanych rozwiązań jest usługami płatnymi (w rozliczeniu subskrypcyjnym lub rocznym, z dostępem do całej usługi lub poszczególnych modułów). Większość oferuje wersje demo i możliwość bezpłatnego testowania od 7 dni do miesiąca. Wdrożenie takiego rozwiązania jest dobrym pomysłem, szczególnie w tych firmach, w których liczba dokumentów związanych z gospodarowaniem odpadami jest bardzo duża. Właśnie tam najbardziej odczuwalna jest oszczędność czasu związana z operacjami w BDO oraz bezbłędność w prowadzeniu ewidencji. Wybór powinien być podyktowany indywidualnymi potrzebami przedsiębiorstwa, jednak najlepiej stawiać na usługi dopracowane, innowacyjne, rozwojowe i możliwie najbardziej uniwersalne.