Wytwórcy odpadów zyskują możliwość bezbłędnego wystawiania wniosków o Dokumenty Potwierdzające Recykling

DPR laptop.jpg


Czy da się wnioskować o DPR szybko i bez błędów? Dzięki specjalnemu modułowi online można nie tylko usprawnić sam proces, ale też znacząco go przyspieszyć. Obsłużenie całej listy wniosków na koniec kwartału zajmuje zaledwie kilka minut i zamyka się w parunastu kliknięciach. W tym artykule oraz w dołączonym materiale wideo pokazujemy jak to zrobić.

Z tego materiału dowiesz się:

  • Które problemy z wnioskowaniem o DPR stanowią utrudnienie dla wytwórców odpadów?

  • Jakiego narzędzia użyć, aby usprawnić obsługę DPR?

  • Jak przebiega proces wnioskowania wraz z wyborem organizacji odzysku i wysyłką wniosku do recyklera?


Jak wygląda ZEME 360 z modułem DPR zobaczysz na wideo:


Jaki jest największy problem związany z obiegiem Dokumentów Potwierdzających Recykling?


Każdy wytwórca odpadów może zawnioskować o DPR wraz ze wskazaniem wybranej organizacji odzysku opakowań. Wniosek można złożyć maksymalnie do 30 dni od zakończenia kwartału. Przy obsłudze tego procesu należy zwrócić baczną uwagę na wszystkie Karty Przekazania Odpadów, które były procedowane w poprzednim kwartale.


Największą przeszkodę w swobodzie wnioskowania stanowi fakt, że rządowy system BDO do tej pory nie został wzbogacony o wsparcie dla DPR. Zmiana ta też prędko nie nastąpi, więc przedsiębiorcy zmuszeni są do ręcznego uzupełniania wniosków, czasem z wykorzystaniem niewielkiej pomocy w postaci arkuszy Excela. To z kolei często prowadzi do poważnych błędów, np. niewłaściwego kwalifikowania na podstawie potwierdzenia przejęcia, a nie transportu. Błędnie sporządzonych wniosków jest sporo (według szacunków naszych partnerów, nawet 30%), co z kolei przysparza kłopotów recyklerom, którzy mają ustawowy obowiązek udzielenia odpowiedzi na wniosek w terminie 7 dni, a wytwórcom wydłuża całą procedurę i zmniejsza szansę na otrzymanie DPR.


Z pomocą przychodzi moduł DPR w ZEME 360


Założeniem platformy ZEME 360 jest uzyskanie najlepszego możliwego efektu w najprostszy sposób. Oznacza to, że każda operacja powinna być szybka i bezbłędna – narzędzie ma ułatwiać obsługę wniosków, bez konieczności uczenia się skomplikowanego oprogramowania.


Rządowy system BDO akurat w tym przypadku okazuje się bardzo przydatny – to baza, z której ZEME 360 czerpie informacje do poszczególnych modułów, w tym DPR. Dlatego tuż po bardzo prostej rejestracji konta (wystarczy podać dane firmy), należy połączyć platformę z rządowym BDO poprzez API. Uzyskanie klucza jest proste i robi się to jednorazowo. Od tego momentu wszystkie operacje na KPO można wykonywać na platformie ZEME 360, a dzięki synchronizacji przepływ informacji z BDO jest płynny (w czasie rzeczywistym).


Korzystając z ZEME 360 zyskujesz:


  • Narzędzie z przejrzystym interfejsem. Wszystkie usługi zostały zaplanowane tak, aby najważniejsze kroki przy poszczególnych zadaniach można było przeprowadzić w pełni intuicyjnie – przyciski są wyraźne i dobrze opisane, menu przejrzyste, a formularze podzielone na czytelne sektory. Jednocześnie „pod spodem” kryje się bardzo dużo cennych, zaawansowanych informacji.

  • Bezbłędność. Dzięki temu, że następuje synchronizacja z BDO, system sam dobiera odpowiednie karty przekazania, grupuje je i prezentuje w postaci listy wstępnie wypełnionych wniosków.

  • Więcej kontroli. Dzięki graficznemu dashboardowi można w każdym momencie się dowiedzieć, ile w danym roku zostało wolnych mas do dyspozycji i na jakim etapie znajduje się realizacja wniosków.


Jak dokładnie wygląda dashboard, lista wniosków oraz wysyłanie do recyklera, zobaczysz na wideo:


To jedyne takie narzędzie na rynku, które wciąż zyskuje nowe opcje i jest dynamicznie rozwijane

Bezbłędność, świetny interfejs graficzny, prostota obsługi i dostęp do graficznych podsumowań na stałe pozostaną w module ZEME 360. Jednakże rynek co kwartał się zmienia, pojawiają się nowe potrzeby, uczestnicy zgłaszają swoje prośby. W ZEME słuchamy takich opinii, regularnie prowadzimy też webinary i szkolenia (w tym indywidualne) – staramy się reagować na każde zgłoszone zapotrzebowanie.


Przykładem takiej nowości opracowanej na 2025 rok jest indeks cenowy, przeznaczony dla dokumentów DPR. Odzwierciedla on średnią rynkową, jest na bieżąco aktualizowany i w twoim przedsiębiorstwie może stać się istotnym wsparciem podczas zawierania umów. Eksperci ZEME już wcześniej przygotowywali indeksy cenowe (przykładem może być informacja na temat cen makulatury) i od wielu lat mają doskonałe rozeznanie na rynku.


Jeśli chcesz bezpłatnie dołączyć do ZEME 360 i cieszyć się z wielu funkcji usprawniających KEO, KPO oraz inne obszary gospodarowania odpadami, a także jeśli szukasz nowych kontrahentów (np. do transportu odpadów) – zarejestruj się! Zakładanie konta jest szybkie i bezpieczne, a już po kilku kliknięciach możesz skorzystać z lepszej obsługi BDO. 


Zapraszamy do rejestracji: https://zeme.com.pl/zeme360/