Zachowanie porządku w dokumentacji DPR i unikanie błędów to dla odbiorców odpadów realne wyzwanie. W każdym kwartale trzeba kontrolować masy, przyjmować wnioski od kontrahentów, sprawdzać poprawność kart KPO i wnioskować do recyklerów, pamiętając o wyborze odpowiedniej organizacji odzysku. Czy jest metoda, która pozwala na unikanie błędów przy tych czynnościach?
Obsługa wniosków DPR w 2025 roku wciąż kosztuje sporo czasu i energii.Obieg dokumentu (aż do końcowej fazy, gdzie recykler gotowy DPR wysyła pocztą tradycyjną) może być cyfrowy, ale rządowy system BDO nie oferuje funkcji online do wygodnej obsługi wniosków DPR. Dlatego pierwszym wyborem bywa arkusz kalkulacyjny, do którego wystarczy ręcznie wprowadzić prawidłowe dane z całego kwartału i zbudować formułę, aby wszystkie działania zostały wykonane przez oprogramowanie. Jak się jednak okazuje, w przypadku DPR i to może nie wystarczyć. Dlaczego? Bo najwięcej pomyłek zachodzi podczas manualnego przenoszenia danych pomiędzy kolejnymi dokumentami, tabelami i systemami. Idąc tym tropem, najczęstszymi błędami i problemami odbiorców odpadów jest: Przyjmowanie błędnych wniosków od wytwórców, którzy kwalifikują na podstawie potwierdzenia transportu, zamiast faktycznego dokumentu przekazania odpadu, Niedołączanie wszystkich potrzebnych kart KPO do wniosku w danym kwartale, Niewłaściwa numeracja w obrębie KPO. Jeśli któraś z powyższych niedogodności wystąpi, to łańcuch wytwórca-odbiorca-recykler (najczęściej na ostatnim etapie) zostaje przełamany i pojawia się konieczność zwrotu dokumentów, dokonania poprawek i ponownej wysyłki poprawnych wniosków o DPR. Jeśli dodamy, że aż 30% dokumentów DPR wymaga takiej uwagi w każdym kwartale, to pojawia się poważny i czasochłonny problem. Wspomniany we wcześniejszym przykładzie arkusz kalkulacyjny daje ryzyko pomyłki; możemy np. źle wprowadzić dane początkowe (błąd w numeracji KPO lub masie odpadu z tego dokumentu). Jeśli chcemy ułatwić sobie pracę, powinniśmy sięgnąć po dedykowane oprogramowanie: pracujące głębiej, czyli analizujące również dane wejściowe, tym samym gwarantujące ich poprawność. Rozwiązaniem dającym trzy główne profity: kompleksowość i automatyzację, oszczędność czasu, brak błędów, jest platforma ZEME 360 wraz ze specjalnie opracowanym modułem DPR z dedykowanymi funkcjami przeznaczonymi dla odbiorców odpadów. Jak to działa? Platforma, za pomocą klucza API, jest połączona z systemem BDO – dzięki temu ma dostęp do cennych danych, którymi są dokumenty KPO. Aby dokonać takiego połączenia, wystarczy zarejestrować się za darmo w ZEME 360. Warto pamiętać, że narzędzie to funkcjonuje w pełni online, przez przeglądarkę internetową, też na urządzeniach mobilnych. W ZEME 360 wszystkie wnioski o DPR są wypełniane automatycznie na podstawie mas z KPO z danego kwartału. To właśnie eliminuje ryzyko pomyłki niemal do zera. Z tej właściwości można skorzystać nie tylko wtedy, gdy druga strona (wytwórca odpadów) prowadzi swoje działania na podstawie ZEME 360. System działa również w przypadku wniosków wystawionych w inny sposób, pobierając dane z BDO dla wszystkich dokumentów, jakich możemy spodziewać się za dany kwartał. Wdrożenie jednego tylko oprogramowania do operowania na wielu formalnych obszarach gospodarowania odpadami, zdecydowanie ten proces ułatwia. Rezygnując z osobnych arkuszy, kilku miejsc do logowania, oraz wielu osób do obsługi kolejnych narzędzi, zyskujesz czas i pieniądze. ZEME 360 jest platformą, która została stworzona i jest rozwijana dokładnie z tą myślą; aby z użyciem przystępnego interfejsu dać więcej możliwości bez niepotrzebnego komplikowania obowiązków i obliczeń. Wszystko dostępne online, z poziomu każdej przeglądarki internetowej. ZEME 360 wyróżnia się przejrzystym interfejsem. Moduł DPR powita nas dashboardem, który stanowi graficzne odwzorowanie mas wnioskowanych, dostępnych i obsłużonych przez recyklerów. Dodatkowe zakładki pozwalają na podgląd wniosków otrzymanych od wytwórców oraz przygotowanie własnych. Najwygodniej sprawdzić to na poniższym wideo, na którym w kilka minut zaprezentowano sposób działania DPR w ZEME 360 dla użytkownika, który jest odbiorcą odpadów:Ręczna obsługa wniosków źródłem większości problemów
Odbiorcy odpadów mogą mieć wszystkie wnioski i dokumenty w jednym miejscu
Zobacz, jak dokładnie działa moduł DPR w ZEME 360
Dokładnie takie są możliwości ZEME 360. Zamiast ręcznego przenoszenia danych do wniosków i walki z formułami Excela, warto postawić na narzędzie, które zapewni bezbłędność danych dla tworzonych wniosków DPR.
Elektroniczna wymiana danych jest wygodniejsza i szybsza, a ZEME 360 oferuje również możliwość wydrukowania poprawnego i wypełnionego wniosku DPR. Pamiętajmy również o tym, że obsługa DPR to jedynie początek możliwości ZEME 360, które jest kompleksowym narzędziem do gospodarowania odpadami w przedsiębiorstwie. Oznacza to, że z poziomu platformy można również np. wystawiać i edytować KPO lub pozyskiwać nowych kontrahentów.
Aby dokonać bezpłatnej rejestracji i obsłużyć dokumentację DPR kilkoma kliknięciami, wystarczy wejść na stronę ZEME 360: https://zeme.com.pl/zeme360/