Blog

Drewno i palety – problem czy źródło pieniędzy?

Jak zagospodarować odpady drewniane nie paląc ich w piecu i poza sezonem grzewczym ?

Jednym z bardziej kłopotliwych odpadów występujących w codziennej pracy niemal wszystkich firm
są opakowania drewniane – skrzynie i palety, oraz stare meble z drewna i
produktów drewnopochodnych. Jeszcze większy problem stanowią odpady pozostałe po produkcji mebli, drewnianych konstrukcji itp.

Odpad jest przestrzenny, zajmuje dużo miejsca, a składowany w sposób nieprawidłowy stanowi poważne zagrożenie pożarowe. Poza znanym wszystkim, stosowanym powszechnie i prowadzonym na ogół nieprawidłowo – spalaniem w piecach – odpady te można poddać wielu innym procesom.

Poczynając od upcyklingu (produkcji nowych produktów) i reuse (ponownego użycia), po wytwarzanie produktów drewnopochodnych (np. płyty wiórowe, trocinowe elementy – klocki do produkcji nowych palet) i produkcję paliw drewnopochodnych.

ZEME z powodzeniem zagospodarowuje takie odpady u kilku klientów, stale rozszerzając tę działalność. Przykład notatki marketingowej dotyczącej odbioru palet drewnianych znajdziesz tutaj

Upcykling – nowe zastosowanie dla starych produktów

Upcykling jest stosunkowo nowym sposobem zagospodarowania niektórych rodzajów odpadów.
W przypadku opakowań z drewna, na ogół polega na wykorzystaniu
skrzynek i palet do produkcji nietypowych mebli. I tak np. meble produkowane ze starych palet są z powodzeniem stosowane
m.in. w restauracjach i ogródkach restauracyjnych na
Bulwarach Wiślanych, a w wielu małych restauracjach
i barach, stare skrzynki po owocach
służą jako półki wiszące na ścianach.

Reuse – ponowne użycie

Reuse jest najbardziej rekomendowanym sposobem zagospodarowania wszelkich odpadów. Polega na wykorzystaniu odpadu do tego samego celu, do którego był przeznaczony produkt pierwotny.
Ważnym elementem tego sposobu jest naprawa (np.
palet). Trzeba wiedzieć, że każda paleta, nawet uszkodzona, nadaje się do naprawy, pod warunkiem, że uszkodzone są nie więcej niż 3 elementy. Podobnie stare meble drewniane łatwo poddają się renowacji i po naprawie mogą być używane przez wiele lat.

Recykling – przerób na inne produkty

Przerób drewna i produktów drewnopochodnych (płyty OSB, płyty wiórowe, sklejka, meble z tych materiałów) ma miejsce na szerszą skalę od niedawna. Dotychczas zasadniczym problemem była zawartość substancji chemicznych utrudniająca bądź wręcz uniemożliwiająca ich przetwarzanie.
Postęp technologiczny pozwolił jednak na ominięcie problemów związanych z chemicznymi dodatkami
i umożliwił traktowanie odpadów drewnopochodnych jako pełnowartościowych surowców.

Poniżej przykładowe zastosowania takich surowców:

– produkcja płyt wiórowych i płyt OSB z odpadów

– wytwarzanie sprasowanych pod ciśnieniem elementów konstrukcyjnych z trocin (np elementy palet, skrzyń, itp)

– produkcja okładzin i płyt tarasowych zmieszanych z tworzywami sztucznymi trocin, wiórów drzewnych

Recykling – odzysk energii – paliwo

Spalanie drewna nie jest najbardziej ekologicznym sposobem odzysku odpadów drewnianych
i drewnopochodnych. Należy pamiętać, że spalanie bezpośrednie (przed
przetworzeniem odpadu na paliwo) jest zakazane i może w znaczący sposób przyczyniać się do zanieczyszczenia środowiska. Wynika to z faktu, że większość tych odpadów może być zanieczyszczona rozmaitymi chemikaliami podczas ich używania, albo zawiera substancje chemiczne (lakiery, kleje, okleiny, itp.). Dlatego też, spalanie drewna odpadowego jest dopuszczalne wyłącznie w wyspecjalizowanych instalacjach (spalarniach), wyposażonych w urządzenia do oczyszczania spalin i popiołów.

Chyba, że drewno spala się w formie atestowanego paliwa produkowanego z odpadu takiego jak groszek, pellet, brykiet.  Atest dla takiego paliwa oznacza, że zostało ono wytworzone w procesie kontrolowanym, a produkt końcowy (paliwo) nie zawiera niebezpiecznej chemii i jest nieszkodliwy dla środowiska (naturalnie poza emisją dwutlenku węgla).

Podsumowanie i zalecenia:

  • Nie palimy pod żadnym pozorem odpadów z drewna i produktów drewnopochodnych przed ich przetworzeniem.
  • Nie wyrzucamy tych odpadów do odpadów zmieszanych – oddajemy je do recyklingu lub innego procesu przetworzenia.
  • Przygotowujemy odpady do recyklingu:

– oddzielamy palety nieuszkodzone – dzielimy je na rozmiary i rodzaje, sztaplujemy
(układamy w “słupki” do załadunku)

– palety uszkodzone – oddzielamy te z małą ilością uszkodzeń (uszkodzone do 3 elementów)

  • Odpady z płyt wiórowych, płyt OSB, MDF, HDP: 

– rozdzielamy na poszczególne rodzaje

– przygotowujemy do załadunku – układamy (najlepiej na paletach)

Przygotowany odpad składujemy w miejscu, które umożliwia swobodny dojazd środków transportu (naczepa, kontenery), pamiętając również o możliwości załadunku (dojazd ładowarki lub wózka widłowego).

Tak przygotowane odpady z pewnością znajdą odbiorców!

Jeśli mimo wszystko masz wątpliwości, jak zagospodarować swoje odpady drewniane  – zapraszamy do kontaktu!
Pomożemy, doradzimy, odbierzemy, dostarczymy dokumenty.

Krótki poradnik o odpadach do utylizacji

Klienci często zgłaszają się do nas z informacją, że “mają odpady do utylizacji”.
Z poniższego raportu dowiesz się:

  • jak pozbyć się takich odpadów w najbardziej opłacalny sposób
  • jaki kod odpadu wybrać
  • jakie dokumenty powinieneś otrzymać po odbiorze odpadów
  • kiedy pozbywasz się odpowiedzialności za wytworzony odpad
  • co grozi Ci za wyrzucanie odpadów pochodzących z działalności gospodarczej do odpadów komunalnych

Jak pozbyć się odpadów i nie zapłacić za to majątku

Firmy często w ramach prowadzonych przez siebie działań generują odpady. W zależności od rodzaju odpadu jest on surowcem wtórnym lub odpadem do utylizacji. Surowce wtórne to takie odpady, które można ponownie przetworzyć w nowe produkty. Odpady do utylizacji powinny być natomiast unieszkodliwione w wyspecjalizowanych instalacjach.

Zadaniem firmy jest: 1) pozbyć się odpadu zgodnie z prawem i 2) zrobić to w możliwie najtańszy sposób.

Pozbywając się odpadu, z góry zakładamy, że musimy za to zapłacić. Często okazuje się jednak, że generowany przez nas odpad, może być surowcem wtórnym, a co za tym idzie, możemy wręcz otrzymać za niego pieniądze. Wiele firm odpadowych specjalizuje się w konkretnych rodzajach odpadu. Jeśli trafisz do tego “właściwego” odbiorcy zwiększasz swoją szansę na otrzymanie zapłaty za swój odpad.

Wskazówka: rozmawiając z potencjalnym odbiorcą dokładnie określ jaki masz odpad (skład, pochodzenie), w jakiej ilości (kg lub tony) i jak go przechowujesz (kontener, pojemnik, luzem).

Wskazówka: szukaj firmy wyspecjalizowanej w Twoim rodzaju odpadów.

Jaki kod odpadu wybrać?

Odpowiednia klasyfikacja odpadu będzie ważna w przypadku kontroli Twojej firmy. Każdy przekazywany odpad musi mieć dobrany kod zgodny z EWC – europejską klasyfikacją odpadów.

Kod odpadu dobierany jest ze względu na:

  1. źródła powstawania odpadu
  2. postać i skład odpadu

Wskazówka: w wyborze odpowiedniego kodu powinien pomóc Ci twój odbiorca odpadów. Brak pomocy sygnalizuje niewielką wiedzę i niski poziom usług. W takim wypadku poszukaj kogoś lepszego – unikniesz problemów w przyszłości.

KPO – Karta Przekazania Odpadu

Po odbiorze odpadów przez odbiorcę, zgodnie z Ustawą o Odpadach, Twoja firma jako wytwórca odpadów ma obowiązek przygotować Kartę Przekazania Odpadu. Dobrą praktyką rynkową jest wystawianie tzw. KPO przez odbiorcę odpadu. Sprawdź z firmą, która Cię obsługuje jaką praktykę przyjęła w tym zakresie.

KPO jest istotnym dokumentem, ponieważ zwalnia Cię z odpowiedzialności za dalsze losy Twoich odpadów (w myśl nowej Ustawy o Odpadach nie dotyczy odpadów niebezpiecznych).

Wskazówka: upewnij się, że po odbiorze odpadów otrzymałeś podpisy Odbiorcy na KPO, że odbiorca posiada zezwolenie na transport i zbieranie odpadów, o tym właśnie kodzie.

Wyrzucanie odpadów z działalności gospodarczej do odpadów komunalnych

Częstą praktyką jest wyrzucanie odpadów powstających w działalności gospodarczej do odpadów komunalnych (tj. tych powstających z bytowania ludzi). Postępując w ten sposób ponosisz jednak ryzyko kary grzywny. Zauważamy coraz częstsze wizyty straży miejskiej u naszych Klientów (być może związane z “probudżetową” polityką instytucji państwowych). Straż często kontroluje pojemniki z odpadami komunalnymi i jeśli znajdzie w nich takie, które pochodzą z działalności gospodarczej (np. opakowanie tekturowe z logo Twojej firmy) może wymierzyć grzywnę.

Więcej na temat najnowszych przepisów dotyczących pozbywania się odpadów, pisaliśmy w poprzednim artykule, którego lekturę gorąco polecamy.

Wskazówka: nawet jeśli koszt utylizacji odpadów będzie podobny do tego, który poniósł byś wyrzucając je do śmieci komunalnych, zutylizuj je “zgodnie ze sztuką”. Oszczędzisz sobie stresu w trakcie kontroli, a także w wielu sytuacjach dasz ulgę środowisku (mniej odpadów trafi na wysypisko).

———————————————————————————————————————————————————————

Ty również szukasz firmy, która odbierze Twoje odpady i uporządkuje kwestie dokumentacji środowiskowej?
Skontaktuj się z nami – pomożemy, przeprowadzimy dla Ciebie audyt gospodarki odpadami i załatwimy Twoje formalności.
Zyskasz oszczędność czasu, wygodę, bezpieczeństwo prawne i do 48% oszczędności kosztów ponosznych na gospodarke odpadami!!

Dział Handlowy:
Bartłomiej Szwarzbach
bartlomiej.szwarzbach@zeme.com.pl
+48  690 886 806

Jak gospodarować odpadami, żeby uniknąć kar środowiskowych?

Prowadzisz lub pracujesz w firmie, która wytwarza odpady. Na Twojej głowie jest nie tylko pozbyć się ich z placu, ale zrobić to zgodnie z literą prawa i spełnić wszystkie wymogi formalne. Zastanawiasz się jak uniknąć kar środowiskowych gdy przepisy te stają się coraz trudniejsze do zrozumienia?

Dlatego właśnie powstał niniejszy artykuł – by pomóc Ci zrozumieć jakie obowiązki na Tobie ciążą i poznać rząd wielkości kar finansowych. 

Dodatkowo po serii pożarów składowisk odpadów, ustawodawca wyraźnie zaostrzył kary za ich niespełnienie. Warto się przed nimi zabezpieczyć, zanim do Twoich drzwi zapukają inspektorzy ochrony środowiska!

Przedstawione w artykule informacje wynikają wprost z ustawy o odpadach. Jeżeli chciałbyś zapoznać się z pełnym tekstem ustawy – znajdziesz go tutaj.

Poniżej wybrałem najistotniejsze z Twojego punktu widzenia zapisy i przełożyłem je na “ludzki” język:

1. Ewidencja odpadów

Jako Wytwórca odpadów masz obowiązek:

  • Wystawiać Karty Przekazania Odpadu (tzw. KPO), na której wskazujesz siebie jako Wytwórcę, podmiot Transportujący oraz Zbierający odpady.
    Karta taka może być przygotowana po każdym odbiorze, ale praktyką rynkową są miesięczne, zbiorcze KPO. Wpisujesz wtedy wagę zbiorczą ze wszystkich odbiorów w danym miesiącu.  Pamiętaj, że KPO wystawiane są odrębnie dla każdego kodu odpadów.Tutaj znajdziesz druk KPO.

Jeżeli generujesz do 100kg odpadów niebezpiecznych lub 5 ton odpadów przemysłowych (nie wliczając komunalnych) – Twoje obowiązki kończą się na przygotowaniu i gromadzeniu KPO.

  • Przygotowywać roczne sprawozdanie dla Marszałka – dotyczy to podmiotów, które generują powyżej 100kg odpadów niebezpiecznych (rozpoznajesz je po tym, że kod odpadu jest z “gwiazdką” – np. 20 01 23*).
  • Przygotować tzw. KEO – kartę ewidencji odpadu – w dokumencie tym wskazujesz w jakich ilościach powstał odpad i jak został przetworzony.

2. Każdy kto transportuje odpady powinien posiadać wpis do rejestru BDO w odpowiednim dziale.

  • Jego brak oznacza, że nie możesz transportować odpadów.
  • Wpis do rejestru wykonuje starosta.

Firmy które odbierają od Ciebie odpady zobowiązane są taki wpis posiadać. Ważne również, żeby nr wpisu do rejestru znalazł się w umowie o świadczeniu usług między Wami. Musi znaleźć się on na także na każdej fakturze (tak, za brak tego numeru ustawodawca również wymierza kary).

3. Minimalna kara za uchybienia w powyższych obowiązkach wzrosła x10 !

Przechodząc do części finansowej: Obecnie wynosi od 5000 zł do 1 000 000 zł w zależności od ilości i rodzaju odpadów oraz szkód, które dane uchybienie spowodowało.

Kary te, wymierza Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska.
Dodatkowo kontrole ad hoc przeprowadza również straż miejska sprawdzając np. czy odpady przemysłowe nie są wrzucane do odpadów komunalnych.

Podsumowując, gorąco zachęcam, aby przyjrzeć się kwestii uporządkowania dokumentów środowiskowych w Twojej Firmie. Jeśli potrzebujesz w tym wsparcia lub masz dodatkowe pytania wynikające ze specyfiki funkcjonowania Twojego biznesu –  zapraszamy do kontaktu. Od grudnia 2018 przerowadziliśmy już 64 takie audyty dokumentów odpadowych i możemy zrobić to również dla Ciebie. 

Początek 2019 w odpadach – czy będzie już tylko drożej?

zmianycenodpadow

31 Stycznia 2019 – wpisałem w Google hasło: “odpady opłaty”. Pojawiło się kilkaset artykułów o podwyżkach cen odpadów w całym kraju.

Temat podwyżek opłat za odpady jest bardzo “gorący”, wielu naszych Klientów, po lekturze tych artykułów zgłasza się do nas z pytaniami dotyczącymi wzrostu cen za odbiór odpadów.

Dlatego w poniższym artykule odpowiadamy na te, które padają najczęściej:

  1. Skąd biorą się te podwyżki? Czym są podyktowane?
  2. Czy spodziewać się dalszych podwyżek?
  3. Jak utrzymać koszty odpadów “w ryzach”?

Odpowiadamy po kolei na powyższe pytania.

dlaczego drożeje odbiór śmieci

 

1. Skąd biorą się te podwyżki? Czym są podyktowane?

W naszej opinii jest 6 powodów zmian cen odpadów:

  • Wzrost kosztów paliwa i pracy.
  • Spadki cen surowców podyktowane embargo Chin oraz koniunkturą na rynkach.
  • Zwiększenie kosztów stałych odbiorców związane z wymogami ustawodawcy (inwestycje w instalacje hydrantowe i monitoring online, kaucje odpadowe).
  • Zamknięcie się dużej liczby firm odpadowych z powodu wysokich kosztów inwestycji oraz trudności z przedłużeniem pozwoleń środowiskowych = spadek podaży usług zagospodarowania odpadów.
  • Ograniczone limity w instalacjach do przetwarzania odpadów. Każda instalacja (np. sortownia, zakład przetwarzania) ma określony limit roczny odpadów, które może przyjąć. W ostatnich latach z powodu wzrostu gospodarczego i dużej migracji (np. z Ukrainy) zwiększyła się ilość odpadów zarówno komunalnych, jak i przemysłowych. Nie poszło za tym zwiększenie limitu instalacji odpadowych. Pewnie nie ma na to wpływu fakt, że w województwach władze samorządowe (ponoszące koszt gospodarki odpadami) są z innej opcji politycznej niż władze wojewódzkie (wydające decyzje dot. limitów), ale nie rozmawiajmy o polityce 🙂
  • Efekt “histerii” firm odpadowych spowodowany nawałem wszystkich powyższych zmian, które zadziały się w ciągu zaledwie 12 miesięcy.

2. Czy spodziewać się dalszych podwyżek?

Punkt 1 pokazuje jak wiele “sił” oddziałuje na cenę odpadów, którą widzisz na fakturze. Nikt nie zagwarantuje kierunku w jakim pójdą ceny odpadów. W naszej opinii zmiany cen w 90% podyktowane są obiektywnymi czynnikami, a jedynie w 10% czynnikiem emocjonalnym i histerią odbiorców.

Najważniejsze kwestie, które będą nadal wpływały na ceny to:

  1. koszty transportu (paliwo + pensje)
  2. ceny surowców
  3. limity w instalacjach

Istotne jest, że ceny powoli zaczynają się stabilizować i powoli otwierają się (głównie za granicą) nowe instalacje do przetwarzania odpadów, które mają szansę “wchłonąć” nadpodaż surowca na rynku.

3. Jak utrzymać koszty odpadów “w ryzach”?

Być może to  najważniejsze pytanie dla Ciebie. Co zrobić żeby nie było drożej – a może nawet taniej?

  1. Przyjrzyj się wszystkim odpadom, za które płacisz. Skonsultuj ze swoim odbiorcą czy istnieje możliwość ich przetworzenia zamiast utylizacji?
    Być może jeśli zmienisz proces gromadzenia lub sortowania tych odpadów nabiorą one wartości?

    Możesz poprosić swojego odbiorcę o audyt Twojej gospodarki odpadowej – dobry fachowiec szybko dostrzeże takie możliwości.
  2. Przyjrzyj się sposobowi gromadzenia odpadów – być może masz miejsce na placu żeby zebrać ich więcej i tym samym zamówić większy (= bardziej wydajny ekonomicznie) transport? Transport jest zwykle największym kosztem w usłudze odbioru odpadów.
  3. Jeżeli płacisz np. za usługę odbioru kontenera, a możesz do gospodarki odpadami dedykować część etatu
    pomyśl np. o belowaniu odpadów (dotyczy konkretnych frakcji, nie wszystkie można belować).
    Odbiorca nie będzie musiał wstawiać kontenera (którego miesięczny koszt amortyzacji to 200-500 pln) i będzie odbierał jednym transportem więcej odpadów, co ponownie obniży koszt jednostkowy.
  4. Sprawdź czy Twoja firma płaci tzw. opłatę produktową, tj. opłatę za wprowadzanie produktów w opakowaniach na rynek. Jeśli tak- możesz znacznie obniżyć wysokość takiej opłaty uzyskując tzw. DPR (dokument potwierdzający recykling) lub DPO (dokument potwierdzający odzysk) od odbiorcy odpadów opakowaniowych.
  5. Koszt gospodarki odpadami to nie sama cena za odpad. To również koszt całego procesu – pracy ludzi, maszyn i urządzeń, etc.
    Dobra firma odpadowa może przeprowadzić dla Ciebie niezbędny audyt rozwiązań w Twojej firmie.
  6. Przyjrzyj się w jakich kodach oddajesz odpady. Czasami korekcja samego kodu przynosi wymierne oszczędności. Tu również przyda się wsparcie dobrego doradcy z firmy odpadowej.

 

Jeśli masz dodatkowe pytania, potrzebujesz dokumentu DPR/ DPO lub fachowego audytu odpadowego, dzięki któremu będziesz mógł spać spokojnie (nie martwiąc się o  kary środowiskowe) – zapraszamy do kontaktu!

Zanieczyszczenie oceanów – prawda czy mit?

Odpowiadamy na tytułowe pytanie już na wstępie: PRAWDA.

Problem zanieczyszczenia oceanów jest owszem bardzo groźny dlatego że:

  • dotyczy bardzo dużej części środowiska naturalnego
  • łatwo i niezauważalnie przenika do pożywienia ludzi i stanowi realne zagrożenie
  • szybko rośnie i rozprzestrzenia się bez możliwości kontroli

W poniższym artykule chcemy przybliżyć Ci:

  1. kluczowe fakty dotyczące tego problemu
  2. pierwsze sygnały świadczące o tym, że jest szansa na poprawę
  3. wskazówki co każdy z nas może zrobić w swoim domu i w firmie, żeby nasze odpady nie trafiły do oceanu lub na składowisko

CZYTAJ WIĘCEJ !

Nowość na rynku urządzeń do zgniatania odpadów!

Odpady komunalne zmieszane mają podrożeć x2 od 1 stycznia 2019r.

Jest to zła informacja dla wszystkich zarządców biurowców i hoteli, bo obiekty te produkują bardzo dużo odpadów.

Obecnie w średniej wielkości biurowcu w Warszawie (15 000m2) miesięczny koszt wywozu to 7000zł. Po planowanej zmianie kwota ta podwoi się, a zarządcy będą pod jeszcze większą presją optymalizacji tzw. service charge, tj. opłaty naliczanej z tytułu zużycia mediów, usług sprzątania i właśnie gospodarki odpadami.

Odpowiedzią na to mogą być zgniatarki do odpadów, takie jak ta na załączonym filmie: https://www.youtube.com/watch?v=65gbuzREQt4

Opłata za wywóz odpadów naliczana jest per ilość odebranych pojemników.

Obecnie w Warszawie jest to 63 zł / pojemnik 1100L.
Zgodnie z planami, zakładamy wzrost x2 = 126,00 zł / pojemnik.

Przy 111 pojemnikach, koszt roczny wyniesie 13986,00 zł x 12 miesięcy = 167832,00 zł

W przypadku montażu zgniatarki, przy założeniu że obniży objętość odpadów o 30%,
oszczędności roczne wyniosą: 
30% x 13986,00 x 12 miesięcy = 50349,00 zł,
a koszt zakupu urządzenia to… 11070,00 zł

Oszczędności zwrócą się po kilku miesiącach.

Ciekawe co na to firmy komunalne, które rozliczają się później na bramie RIPOKu z masy odebranych odpadów? Zgodzą się na odbiór takich wstępnie zgniecionych odpadów?

Lub zadając pytanie inaczej: czy mają podstawę prawną, żeby odmówić ich odbioru?

Źródło: https://www.pelmfg.com/products/bin-compactors/

Jak wybrać dobrego odbiorcę odpadów (w 5 krokach)

Zastanawiasz się nad zmianą obecnego dostawcy, ale nie masz pewności w jaki sposób wybrać najlepszego odbiorcę odpadów?
W rozmowach z firmami wytwarzającymi odpady często słyszymy, że aktualna współpraca nie zadowala jednego z parametrów Klientów. Być może właśnie stoisz przed wyborem odbiorcy odpadów w Twojej firmie i zastanawiasz się jak znaleźć tego właściwego. Poniższy wpis ma na celu ułatwienie Ci tego procesu.

Trustpilot

Newsletter

Zapisz się do newslettera Zeme, a my zadbamy o comiesięczną aktualizację Twojej wiedzy w zakresie gospodarki odpadów.

Bądź na bieżąco z najistotniejszymi aktualizacjami prawnymi i newsami technologicznymi

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Zamów odbiór odpadów